Betekintés a magyar felsőoktatás intézményhálózatának és a hallgatók létszámának változásába a trianoni békeszerződés következtében

Jávorffy-Lázok Alexandra; Tésits Róbert: Betekintés a magyar felsőoktatás intézményhálózatának és a hallgatók létszámának változásába a trianoni békeszerződés következtében. In: Köztes-Európa : társadalomtudományi folyóirat, (12) 2. pp. 45-61. (2020)

[thumbnail of koztes_europa_2020_002_045-061.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
koztes_europa_2020_002_045-061.pdf

Letöltés (429kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The Treaty of Trianon, signed on June 4, 1920, affected Hungary is several ways. The country lost almost two-thirds of its population and territory. The peace treaty not only had territorial, national, economic and military consequences, but several Hungarian higher education institutions were also affected disadvantageously. After 1919 there was no education at most Hungarian universities and as a result of the new borders, the country's network of higher education institutions changed significantly. Universities in the detached territories were forced to leave. The study presents the operating conditions of the universities (Kolozsvári Magyar Királyi Ferenc József Tudományegyetem, Magyar Királyi Erzsébet Tudományegyetem, Bányászati és Erdészeti Főiskola) and certain faculties involved following the Trianon Peace Treaty. The study also shows how the Treaty changed the Hungarian higher education, and how it changed the Hungarian higher education map. Kuno Klebelsberg realised that the cultural differences caused by the change in the landscape of higher education couldn’t be sustained for a long time, so he implemented a number of actions in order to lessen the predominance of Budapest. The study covers the most important actions in the field of higher education. It examines the change in the number of students as well as the rate of those with university degree after the new borders were defined. Changes in the institutional network and the history of the universities are based on secondary literature analysis. The presentation of the student statistics is based on the analysis of data published in the Statistical Yearbooks of the Hungarian Central Statistical Office.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Egyéb cím: Insight of the changes in the Hungarian higher education institutional network and the number of students due to the peace treaty of Trianon
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Köztes-Európa : társadalomtudományi folyóirat
Dátum: 2020
Kötet: 12
Szám: 2
ISSN: 2064-437X
Oldalak: pp. 45-61
Nyelv: magyar , angol
Kiadó: Egyesület Közép-Európa Kutatására
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/73052/
Kulcsszavak: Felsőoktatás - Magyarország - 1920-, Felsőoktatás története - Magyarország, Békeszerződés - trianoni
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 59-61. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás angol nyelven
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.01. Történettudomány és régészet
Feltöltés dátuma: 2021. júl. 19. 14:01
Utolsó módosítás: 2023. már. 21. 20:53
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/73100
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet