A szövegértést segítő grafikus rendezők hatékonyságának vizsgálata

Vig Annabella: A szövegértést segítő grafikus rendezők hatékonyságának vizsgálata.

[thumbnail of hatartalan_nyelveszet_tanulmanykotet_2021_073-087.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
hatartalan_nyelveszet_tanulmanykotet_2021_073-087.pdf

Letöltés (287kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Munkámban a grafikus rendezők szövegértésre gyakorolt hatékonyságát vizsgáltam egy pilotkutatás keretein belül, szövegértési nehézséggel diagnosztizált tanulók körében. Számos kiadványban olvashatunk a különböző típusú grafikus rendezők tanulást támogató hatásairól, többek között a diszlexiás tanulók körében is, azonban ezek empirikus alátámasztására hazánkban eddig csupán egy példát találtam. A vizsgálatomban 7. és 8. osztályos tanulók vettek részt, akik a bemeneti mérést követően négy szöveghez kapcsolódóan 3-3 szövegértési tesztet töltöttek ki. A szövegértés hatékonyságát elő- és utótesztekkel mértem minden egyes szöveghez kapcsolódóan, továbbá hogy láthatóvá váljon, hogyan segítik a grafikus rendezők az információk hosszú távú spontán rögzülését, a vizsgálatot egy késleltetett felidézés típusú feladattal egészítettem ki. A vizsgálati személyek különböző kontrollfeltételek között oldották meg a szövegértési teszteket – kettőt megbeszélésen alapuló szövegfeldolgozással, kettőt grafikus rendezők segítségével –, így láthatóvá válhattak a tanulók egyéni teljesítményében mutatkozó különbségek a két szövegfeldolgozási mód között. Jelen kutatás eredményei nem támasztották alá a grafikus rendezők előnyét a csupán megbeszélésen alapuló szövegfeldolgozással szemben sem a feldolgozást követő méréseken, sem a késleltetett felidézés feladatokban.

Mű típusa: Konferencia vagy workshop anyag
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben
Dátum: 2021
Kötet: 2
ISBN: 978-615-5946-44-8
Oldalak: pp. 73-87
Nyelv: magyar
Konferencia neve: Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben (2.) (2020) (Szeged)
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/74050/
Kulcsszavak: Pedagógiai kutatás, Szövegértés - általános iskola
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 85-87. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 06. Bölcsészettudományok
06. Bölcsészettudományok > 06.02. Nyelvek és irodalom
Feltöltés dátuma: 2021. nov. 02. 09:13
Utolsó módosítás: 2022. nov. 08. 10:44
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74057
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet