A szülők kultúraátadó szerepének változásai, és azok hatásai napjainkban

Tőke Anita: A szülők kultúraátadó szerepének változásai, és azok hatásai napjainkban. In: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, (1) 1-2. pp. 41-49. (2021)

[thumbnail of kozossegi_kapcsolodasok_2021_001-002_041-049.pdf] Cikk, tanulmány, mű
kozossegi_kapcsolodasok_2021_001-002_041-049.pdf

Download (261kB)

Abstract

A legrégibb és legmeghatározóbb nevelési tényező a család, amelyben a tagok teljes személyiségükkel vesznek részt, biztosítva a gyermekeknek az éréshez és fejlődéshez szükséges feltételeket. Mindeközben magatartási és szerepmintákat, családi és társadalmi értékrendszert közvetít, felkészítve az egyént a társadalmi szerepvállalásra. A 20. század utolsó évtizedétől napjainkig a rendszerváltás, a globalizáció és az információs társadalom kialakulásának hatására. nagyon megváltozott a gyermekek társadalmi, gazdasági és kulturális helyzete (uniformizáció, új kulturális profilok stb.). Ezekkel a dinamikusan változó kihívásokkal kell megbirkózniuk a szülőknek, miközben az ő életükön, és gondolkodásukon is folyamatosan nyomot hagy a digitális világ. The oldest and most significant factor in education is the family, in which group members participate with the whole of their personality, providing and ensuring the conditions necessary for the maturity and development of the children. Meanwhile, they also convey behavioral patterns and serve as role models, conveying familial and social value systems, preparing the individual to participate in social interactions. However, since he last decades of the 20th century, the emergence of globalization and the information society, the social, economic, and cultural situation of children has changed radically (e.g. uniformization, new cultural profiles, etc.) Parents have to struggle with these dynamically changing challenges, while the digital world does not leave their own lives and thinking untouched, either.

Item Type: Article
Other title: The changing role of parents as conveyors of culture, and its contemporary impact
Heading title: Oktatás
Journal or Publication Title: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról
Date: 2021
Volume: 1
Number: 1-2
ISSN: 2786-3484
Page Range: pp. 41-49
Language: Hungarian, English
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/74677/
DOI: 10.14232/kapocs.2021.1-2.41-49
Uncontrolled Keywords: Információs társadalom, Szocializáció, Családi nevelés
Additional Information: Bibliogr.: 49. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
05. Social sciences > 05.04. Sociology
Date Deposited: 2022. Mar. 31. 10:08
Last Modified: 2022. Mar. 31. 10:08
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74795

Actions (login required)

View Item View Item