Óvodáskorú gyermekek viselkedésének vizsgálata digitális otthoni környezetben : egy szülői megfigyelés eredményei

Nagy György Adrienn: Óvodáskorú gyermekek viselkedésének vizsgálata digitális otthoni környezetben : egy szülői megfigyelés eredményei. In: Módszertani közlemények, (61) 2. pp. 140-152. (2021)

[thumbnail of modszertani_061_002_140-152.pdf] Cikk, tanulmány, mű
modszertani_061_002_140-152.pdf

Letöltés (828kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban az óvodáskorú gyermekek körében gyakran használtak és igen kedveltek az IKT-eszközök. Ha körülnézünk a környezetünkben, azt látjuk, hogy a legkisebbek is nagyon ügyesen használják már a táblagépet, okostelefont. Éppen ezért az IKT használata és annak hatásai időszerű és releváns kutatási témának számít napjainkban, sok vizsgálat és eredmény születik a különböző életkorú populációk, különböző környezetben, különböző célokkal történő IKT-használatával kapcsolatos kérdések megválaszolása céljából. Az óvodáskorúak körében arról már végeztek kutatásokat, milyen eszközt, mikor és milyen rendszereséggel használnak a gyermekek, azonban arra vonatkozóan, hogy milyen hatást gyakorol maga az IKT-eszköz, illetve az azon végzett tevékenység a gyermek viselkedésére, hangulatára, tudomásunk szerint nem folytak nagyobb volumenű vizsgálatok hazánkban. Ez motivált arra, hogy strukturált megfigyeléssel adatokat gyűjtsek arról, miként befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését az IKT-eszközön megjelenített tartalom. A megfigyelést szülők végezték otthoni környezetben, alanyai óvodáskorú gyermekek voltak. Eredményeim arra világítanak rá, hogy az IKT-eszközön végzett tevékenység, illetve maga az IKT-eszköz-használat befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését. Felfedezhető volt pozitív, illetve negatív hangulat-, viselkedésváltozás egyaránt. Kutatásomból kiderül, hogy azon gyermekek, akik pozitív hangulattal kezdték meg az eszköz használatát, az esetek túlnyomó részében negatív hangulattal fejezték be azt. E pozitívból negatívba forduló hangulatváltozás egyes esetekben az eszközön folytatott tevékenység hatásából, más esetekben pedig az eszköz letételéből, annak megvonásából származott.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Rovatcím: Mappa
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Módszertani közlemények
Dátum: 2021
Kötet: 61
Szám: 2
ISSN: 2063-3734
Oldalak: pp. 140-152
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/74679/
Kulcsszavak: Világjárvány, Információs társadalom, Digitális technika használata - kisgyermekkor, Pedagógiai kutatás
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 151-152. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2022. már. 31. 14:29
Utolsó módosítás: 2022. már. 31. 14:29
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74834
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet