A pedagógusok általános helyzete a kelet-közép-európai térség néhány országában

Dudok Fanni: A pedagógusok általános helyzete a kelet-közép-európai térség néhány országában. In: Módszertani közlemények, (61) 3. pp. 5-25. (2021)

[thumbnail of modszertani_061_003_005-025.pdf] Cikk, tanulmány, mű
modszertani_061_003_005-025.pdf

Download (463kB)

Abstract

A tanárok, mint az oktatás központi szereplőinek helyzetén folyamatosan javítani szeretnének a kelet-közép-európai térség országaiban. A tanárok szakmai képzettségének fejlesztésére stratégiákat dolgoztak ki, amelyek lépései között szerepel a tanárképzés minőségének javítása, a teljesítményorientált fizetés kínálása, valamint továbbképzési és fejlesztési projektek felajánlása (Fredriksson, 2004). A tanárok szakmai fejlődése a minőségi oktatás egyik alapvető pillére, ezért az oktatási hatóságoknak, a kormányoknak és a kormányközi szervezeteknek biztosítaniuk kell, hogy a pedagógusok jó alapképzésben részesüljenek egyetemi szinten, így megfelelően felkészüljenek a tanári pályára. A pedagógusoknak minden országban lehetőségük van a szakmai fejlődésre és előmenetelre, ezek biztosítják a folyamatos fejlődést és elősegítik a kiégés csökkenését az új módszerek és lehetőségek bemutatásával (OECD, 2016a, 2017, 2019). A továbbképzéseken való részvételt gyakran kapcsolják össze béremeléssel, amely bérek eltérőek a vizsgált országokban az azonos iskolafokokon. Az oktatás hatékonyságát befolyásolhatja a pedagógusok motiváltsága, így a pedagógusok bére, ezért is fontos megvizsgálni a különbségeket a vizsgált térségben (Fredriksson, 2004; Schleicher, 2019).

Item Type: Article
Heading title: Tanulmányok
Journal or Publication Title: Módszertani közlemények
Date: 2021
Volume: 61
Number: 3
ISSN: 2063-3734
Page Range: pp. 5-25
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/74680/
Uncontrolled Keywords: Oktatásügy - Kelet-Közép-Európa
Additional Information: Bibliogr.: p. 22-25. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2022. Mar. 31. 14:59
Last Modified: 2022. Mar. 31. 14:59
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74838

Actions (login required)

View Item View Item