Internetes zaklatás és machiavellizmus : mi a különbség az áldozat és a zaklató között?

Arató Nikolett: Internetes zaklatás és machiavellizmus : mi a különbség az áldozat és a zaklató között? In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (3) 1. pp. 1-32. (2016)

[thumbnail of impulzus_003_001_004.pdf] Cikk, tanulmány, mű
impulzus_003_001_004.pdf

Letöltés (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Két, egymással összefüggő kutatáson keresztül az interneten zajló zaklatások jelenségét vizsgáltam középiskolások körében. Az első vizsgálatomban, amelyben 93, 12 és 16 év közötti gimnazista diák vett részt, arra voltam kíváncsi, hogy az érzelmi intelligencia, a magányosság, és a machiavellizmus milyen kapcsolatban állnak az internetes zaklatással. A machiavellizmust, a magányosságot és az internetes zaklatást kérdőívek segítségével mértem fel, míg az érzelmi intelligenciát egy képességalapú teszt segítségével vizsgáltam. Az eredmények szerint a machiavellizmus pozitív kapcsolatban állt a zaklatóvá válással, míg az érzelmi intelligencia negatív kapcsolatot mutat mind az áldozattá, mind a zaklatóvá válással. A magányosság nem befolyásolta egyik szerepet sem. A második kutatásban, amelyben 73, 14- és 18 év közötti gimnazista diák vett részt, a Facebook és az ott megjelenő internetes zaklatás került a vizsgálat középpontjába. Szimulációs kísérletet végeztem, amelyben internetes zaklatás és pro-szociális szituációkat használtam fel, ezt a machiavellizmus és az internetes zaklatásra vonatkozó kérdőívek egészítették ki. Az eredmények szerint a magas machiavellizmus pontszámmal rendelkezők inkább zaklatnak az interneten, és stratégiaként a hozzászólásokat alkalmazzák. Azok, akik segítenek az áldozatokon, gyakran maguk is áldozatok, de a verbálisan zaklatottak hajlanak arra, hogy inkább bántalmazóként reagáljanak, ha bántalmazó szituációt tapasztalnak másoknál. Összességében elmondható, hogy az internetes zaklatás esetén az áldozat és zaklató szerepei nehezen választhatóak el, a machiavellizmus személyiségvonással rendelkezők pedig az internetes zaklatást eszközként használják a manipulációhoz, szociális hálójuk növelése érdekében. Az eredmények arra figyelmeztetnek, hogy fontos lenne prevenciós, intervenciós programokat indítani a középiskolások körében.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Dátum: 2016
Kötet: 3
Szám: 1
ISSN: 2064-9258
Oldalak: pp. 1-32
Nyelv: magyar
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75122/
Kulcsszavak: Internetes zaklatás, Média - közösségi, Pszichológia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 30-32. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 06. 15:25
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 06. 15:25
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75147
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet