A gimnáziumi lélektan oktatás 1867 és 1989 közötti történetének áttekintése : rendszerváltozástól rendszerváltozásig

Müller Vanessa; Bárány István: A gimnáziumi lélektan oktatás 1867 és 1989 közötti történetének áttekintése : rendszerváltozástól rendszerváltozásig. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (8) 1. pp. 1-21. (2021)

[thumbnail of impulzus_008_001_003.pdf] Cikk, tanulmány, mű
impulzus_008_001_003.pdf

Letöltés (547kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a pszichológia-oktatás a középiskolák tananyagának elhanyagolható részét képezi. Nem volt azonban ez így Magyarországon a 19. század végén, és azt követően. Jelen tanulmány az 1867-es Kiegyezés és az 1989-es rendszerváltozás közötti hosszú és komplex történelmi időszakot tekinti át a pszichológia-oktatásának alakulása szempontjából, az államilag szabályozott általános gimnáziumokban. Bemutatjuk az első középiskolai törvényt és az ahhoz tartozó tanterv tartalmát, és kitérünk a gimnáziumi lélektan-oktatást szabályzó első dokumentumra. Példákat adunk a korszak középiskolai tankönyveiben foglalt tartalmakra, fókuszba helyezve a középiskolai lélektan-oktatás első középiskolai programját. Ezt követően tantervek, illetve az azokat alapozó pártdirektívák, valamint a Lénárd Ferenc nevével fémjelzett tankönyvek alapján követjük a fejleményeket a kommunista hatalomátvétel után egy évtizeddel kezdődő újraintézményesülés, illetve az 1960/1970-es évek “aranykorában”. Szemelvényeket adunk a tankönyvek ideológiai hatásoktól nem mentes ismeretanyagának tartalmából, illetve arról, mennyiben felelt meg az oktatás a tantervi céloknak. Emellett az időszakban pezsgő, széleskörű szakmai diskurzusból is felvillantunk néhány mozzanatot, amelynek eredményeként végül a pszichológia választható tantárgy lett. A tanulmány a fakultatív tanterv és a hozzá tartozó tankönyv áttekintésével zárul. Munkánk nem öleli fel az egyházi intézmények, tanodák és a mai nómenklatúra szerinti szakképző iskolák és a technikumok adta kereteket – ezek vizsgálata a jövőben kiemelt figyelmet igényelhetne.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Dátum: 2021
Kötet: 8
Szám: 1
ISSN: 2064-9258
Oldalak: pp. 1-21
Nyelv: magyar
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75126/
Kulcsszavak: Pszichológia tanítása - középiskola - 19-20. sz., Pszichológiatörténet
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 17-21. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 07. 14:08
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 07. 14:08
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75179
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet