Novák Mónika and Horvát M. Tünde: A diákfirkák üzenete - mit és miért firkálnak a serdülők? In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2006. pp. 71-83. (2006)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2006_071-083.pdf Download (1MB) |
Abstract
Kutatásunkban középiskolás diákok firkálási szokásait mértük fel saját szerkesztésű kérdőívünk segítségével. Főbb kutatási kérdéseink a következők voltak: Milyen gyakran firkálnak a serdülők? Milyen formákat, alakzatokat, szövegeket firkálnak a leggyakrabban? Milyen érzelmi állapotban firkálnak a diákok? Mi motiválja őket firkák készítésére? Vizsgálati személyeinket 4 szabadkai középiskola diákjai közül választottuk ki. A kérdőív mellett megkértük őket arra, hogy a leggyakrabban firkált motívumaikat rajzolják le. Eredményeink szerint a diákok 58%-a naponta firkál. Nincs lényeges különbség az elsős és a negyedikes, illetve harmadikos diákok firkálási gyakoriságában, vagyis a firkálási kedv kutatási eredményeink szerint nem csökken az életkor előrehaladtával. A vizsgálati személyek többnyire az iskolai órák alatt vagy a szünetekben firkálnak, leggyakrabban akkor, amikor unatkoznak vagy szerelmesek. A serdülők kérdőívünk eredményei alapján leggyakrabban személyek, együttesek, sportolók neveit, szöveget, valamint a saját aláírásukat és absztrakt alakzatokat firkálnak. A középiskolák összehasonlító vizsgálata során kiderült, hogy a különböző középiskolákban más-más motívumok jelennek meg, illetve más-más motívumok dominálnak. In our research we mapped out the habit of student's scribbling with our self — made questionairre. The main questions of study were the following: How often do adolescents make scribbles? What shapes, formations, texts do they scribble most frequently? In what emotional state do students make scribbles? What motivates them in the making? The subjects of our study were from four highschools in Subotica. Besides doing the questionnaire, we asked them to make a drawing of their most often occuring scribblemotives. Based on the results it can be said that 58% of our study subjects make scribbles every day. There are no differences between first and fourth, as well as third class students in the frequence of their scribbling, namely the pleasure of scribbling doesn't decrease with age. Students make scribbles during lessons or recess, generally when they are bored or in love. Based on our results it can be said that adolescents scrawl names of persons, ensembles and sportsmen, texts, their signature and abstract motives. During the comparative analysis of the different secondary schools it turned out that different motives occur and are dominant in different highschools.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Other title: | The message of student scribbles - what and why do adolescents scribble? |
Journal or Publication Title: | Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2006 |
Date: | 2006 |
ISBN: | 978 963 7356 64 3 |
Page Range: | pp. 71-83 |
Series Name: | Szegedi pszichológiai tanulmányok |
Language: | Hungarian, English |
Publisher: | SZEK JGYF Kiadó |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/75313/ |
Uncontrolled Keywords: | Diákfirkák, Motiváció, Rajzelemzés, Pszichológia |
Additional Information: | Bibliogr.: 82. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.01. Psychology |
Date Deposited: | 2022. Apr. 20. 13:17 |
Last Modified: | 2022. Apr. 20. 13:17 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75327 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |