A mondatmegértés és az implicit tanulás kapcsolata

Szvoboda Gábor and Németh Dezső: A mondatmegértés és az implicit tanulás kapcsolata. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010. pp. 89-96. (2010)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_089-096.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_089-096.pdf

Download (570kB)

Abstract

A tanulmány a mondatmegértés, a nyelv és az implicit rendszerek kapcsolatát vizsgálja kísérleti módszerekkel. Kutatásunkban kettős terheléses implicit tanulást mérő eljárással ASRT teszteket folytattunk le egyetemi hallgatókkal, melynek során a reakcióidők statisztikai összehasonlításával az implicit tanulás mértékét határoztuk meg különböző kutatási feltételek mellett. A kettős terheléses elrendezés során az implicit tanulási feladat mellett szó-, mondat-feldolgozási és matematikafeladatokat kellett megoldaniuk a vizsgálati személyeknek. Eredményeink szerint egyedül a mondatfeldolgozás interferált az implicit tanulással, így valószínű hogy a beszédmegértés és a nyelvelsajátítás nagyban függ a procedurális /implicit rendszerektől. Vizsgálatunkban egy új módszer segítségével mutattuk ki, hogy a mondatmegértés és mentális nyelvtan kapcsolatban van a procedurális rendszerrel. Our research examines the link among sentence comprehension, language and the implicit systems with experimental methods. We conducted dual-task ASRT tests with university students and statistically compared their reaction times to define the measure of implicit learning in each different condition. Results indicated that sentence comprehension and language acquisition largely depend on the procedural/implicit systems. Earlier studies came to similar conclusion; however in those cases the implicit motor learning was not sufficiently eliminated. In our experiment we managed to demonstrate the link among sentence comprehension, language and the procedural system with a new method.

Item Type: Book Section
Other title: The link between implicit learning and sentence comprehension
Journal or Publication Title: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Date: 2010
ISSN: 1789-6061
Page Range: pp. 89-96
Series Name: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75314/
Uncontrolled Keywords: Pszichológia, Tanulás
Additional Information: Bibliogr.: 96. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
Date Deposited: 2022. Apr. 20. 09:45
Last Modified: 2022. Apr. 20. 09:45
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75344

Actions (login required)

View Item View Item