A lexikális kétértelműség feldolgozását befolyásoló faktorok

Turi Zsolt and Janacsek Karolina and Németh Dezső: A lexikális kétértelműség feldolgozását befolyásoló faktorok. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010. pp. 97-104. (2010)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_097-104.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_097-104.pdf

Download (1MB)

Abstract

Jelen vizsgálatban a szógyakoriság, a mondatkontextus és a munkamemória a mondatszintű lexikális kétértelműség feldolgozásában betöltött szerepét kívántuk megvizsgálni intermodális priming helyzetben magas és alacsony munkamemóriával rendelkező személyek esetében. Négyfajta mondatkontextust alkalmaztunk, amely vagy a gyakoribb, vagy a ritkább jelentést feszítette elő erősen befolyásoló, vagy enyhe intenzitással. A mondatokat hallgatták a kísérleti személyek, majd a mondatvégi kétértelmű szót 250 ms-os késleltetési idő beiktatása után a vizuálisan prezentált célinger köve tte. A szó-nemszó döntési helyzetben a kísérleti alanyok feladata az volt, hogy a mondatvégi kétértelmű szó gyakoribb vagy ritkább jelentéséhez kapcsolódó vagy nem kapcsolódó (kontroll) célingerekre válaszoljanak. Az eredmények azt mutatják, hogy míg a nagy munkamemóriájú személyek számára mindkét, addig a kis munkamemóriájú személyek számára leggyakrabban a gyakoribb jelentés volt elérhető. In the current study a cross-modal priming paradigm was adopted in order to investigate the relative role of word frequency, sentence context and working memory (WM) in the lexical ambiguity resolution at sentence level in individuals with high and low WM capacity. Four sentence contexts have been used biased toward the dominant or subordinate meaning of the ambiguous word either in a strongly influenced or a neutral context. Sentences were presented auditorily and the sentence-final ambiguous word was followed by the word-target presented visually after a 250 ms interstimulus interval. Subjects were requested to make lexical decision on the target which was related to the dominant or subordinated meaning of the ambiguous word or was an unrelated word. Both meanings of the ambiguous word appeared to be accessible for subjects with high WM capacity. Subjects with low WM capacity, however, seemed to activate the dominant meaning predominantly.

Item Type: Book Section
Other title: A study about lexical ambiguity in Hungarian
Journal or Publication Title: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Date: 2010
ISSN: 1789-6061
Page Range: pp. 97-104
Series Name: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Place of Publication: Szeged
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75314/
Uncontrolled Keywords: Pszichológia, Memória
Additional Information: Bibliogr.: 104. p. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
Date Deposited: 2022. Apr. 20. 09:51
Last Modified: 2022. Apr. 20. 09:51
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75345

Actions (login required)

View Item View Item