Az öregedés hatása az implicit készségek konszolidációjára

Janacsek Karolina; Németh Dezső: Az öregedés hatása az implicit készségek konszolidációjára. In: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010. pp. 133-140. (2010)

[thumbnail of szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_133-140.pdf] Cikk, tanulmány, mű
szegedi_pszichologiai_tanulmanyok_2010_133-140.pdf

Letöltés (966kB)

Absztrakt (kivonat)

Az implicit tanulás nem csak online, gyakorlás közben történik, hanem offline is, a gyakorlások közötti fázisokban (konszolidáció). Az implicit tanulás offline változása egyre többet kutatott téma, azonban az öregedés hatása e területen még nem teljesen feltárt. Kutatásunkban fiatal és idős személyek implicit tanulását mértük az ASRT feladattal (J.H. Howard Jr. & Howard, 1997), ami lehetővé teszi az általános motoros és a szekvencia-specifikus tanulás külön elemzését. A vizsgálat során két adatfelvétel volt, 12 órás késleltetéssel, mely vagy tartalmazott alvást vagy nem. Az eredmények azt mutatják, hogy az általános motoros készségben a fiatal és az idős személyeknél is van offline teljesítményjavulás, de az utóbbi csoportban kisebb mértékű, mint a fiataloknál. A szekvencia-specifikus tudás megszilárdult az offline periódusban, de nem mutatkozott teljesítményjavulás egyik csoportban sem. Alvásfüggő konszolidációt nem találtunk sem az általános motoros, sem a szekvencia-specifikus tanulás esetében. The consolidation of implicit skills is a topic of increasing interest for researchers, but there were only a few studies that investigated the effects of aging in this regard. We measured implicit learning with the ASRT task in younger and older adults before and after a 12h interval. This interval contained sleep (night group) or it did not contain sleep (day group). We analyzed the consolidation of general motor skill and sequence-specific learning separately. The results showed offline improvement in general motor skill learning in both the younger and the elder group, however, the effect was lower in the elder group than in the younger group. The sequence specific knowledge did not change between the sessions, thus there was no offline improvement neither in the younger, nor in the older groups. Sleep dependent consolidation happened neither in general motor skill, nor in sequence-specific skill.

Mű típusa: Könyv része
Egyéb cím: Aging effects in the consolidation of implicit skills
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Dátum: 2010
ISSN: 1789-6061
Oldalak: pp. 133-140
Sorozat neve: Szegedi pszichológiai tanulmányok
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/75314/
Kulcsszavak: Öregedés, Alvás, Tanulás, Pszichológia
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 139-140. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2022. ápr. 20. 10:33
Utolsó módosítás: 2022. ápr. 20. 10:33
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/75349
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet