Hallgatói kiégés szindróma a poszt-COVID-19 időszakban

Di Blasio Barbara and Szigeti Mónika Veronika: Hallgatói kiégés szindróma a poszt-COVID-19 időszakban. In: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, (2) 1. pp. 5-17. (2022)

[thumbnail of kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_005-017.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_005-017.pdf

Download (871kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk célkitűzése, hogy bemutassa a poszt-COVID időszakában az egyetemi hallgatók bizonyos körében a depresszió és kiégés prevalenciáját. A nemzetközi szakirodalomban gyakori téma az egyetemi hallgatók pszichés állapotának és a veszélyeztető tényezők felmérése az életminőségük megtartása vagy javítása érdekében. Keresztmetszeti vizsgálatunk a nappali tagozatos gyógypedagógia szakos hallgatók körében zajlott. Mivel ez a hallgatói csoport segítő hivatásra készül, ezért különösen fontos, hogy milyen megküzdési erőforrásokkal rendelkeznek az előttük tornyosuló nehézségek és szakmai kihívások leküzdésére. Vizsgálatunk célja, a hallgatói kiégés és a depresszió szintjének megismerése, az intézményi rizikó-, valamint védőtényezők feltárása. Módszer: a depressziót a rövidített Beck Depresszió Kérdőívvel (Kopp-Fóris 1993), a kiégést a Maslach Kiégés Teszttel mértük, emellett a Pszichológiai Immunrendszer Felmérést (Maslach et al. 1996; Oláh 2005), és a Megküzdési Módok Kérdőívet (Lazarus) önkitöltős adatfelvétellel végeztük el. Eredményeink jelzik, hogy határozott pszichoedukációs beavatkozásra van szüksége hallgatóinknak a jóllétük megtartása és a jövőbeli szakmai hatékonyságuk érdekében. The aim of our study is to present the prevalence of depression and burnout among university students in the post-COVID period. A common topic in the international literature is to assess the mental state of university students and the risk factors for maintaining or improving their quality of life. Our cross-sectional study was conducted among full-time special education students. As this group of students prepares for the helping profession, it is particularly important what coping resources they must overcome the difficulties and professional challenges they face. The aim of our study is to explore and aid in the diagnosis of demographic and institutional risk and protective factors for burnout and depression. Method: depression was measured with the abbreviated Beck Depression Questionnaire (Kopp-Fóris 1993), burnout with the Maslach Burnout Test, as well as the Psychological Immune System Survey (Maslach et al. 1996; Oláh 2005) and the Coping Methods Questionnaire (Lazarus). Our results indicate that our students need a definite psychoeducational intervention to maintain their well-being and future professional effectiveness.

Item Type: Article
Other title: Student burnout syndrome in the post-COVID-19 period
Heading title: Fókuszban - Covid után
Journal or Publication Title: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról
Date: 2022
Volume: 2
Number: 1
ISSN: 2786-3484
Page Range: pp. 5-17
Language: Hungarian, English
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77822/
DOI: 10.14232/kapocs.2022.1.5-17
Uncontrolled Keywords: Világjárvány, Gyógypedagógus képzés - kiégés
Additional Information: Bibliogr.: p. 15-17. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2022. Dec. 15. 12:31
Last Modified: 2022. Dec. 15. 12:58
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77903

Actions (login required)

View Item View Item