Iskola a COVID után : Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról

Mitnyán Lajos: Iskola a COVID után : Ivan Illich A társadalom iskolátlanítása című vitairatának aktualitásáról. In: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, (2) 1. pp. 53-65. (2022)

[thumbnail of kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_053-065.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
kozossegi_kapcsolodasok_2022_001_053-065.pdf

Download (384kB) | Preview

Abstract

Ha 2022-ben újraolvassuk Ivan Illich Die Entschulung der Gesellschaft. Eine Streitschrift című, híres-hírhedt vitairatát az iskoláról, önkéntelenül is felmerül a kérdés, változtatna-e valamit az osztrák-amerikai filozófus és teológus az ott felvázolt, de ma is épp oly radikálisnak ható nézetein? Ha ő is átélte volna a pandémiát, és szembesülnie kellett volna azokkal a kihívásokkal, melyek próbatételek sokasága elé állították az általa „szabályiskolának” nevezett tradicionális iskolarendszert, revideálná-e, és ha igen, mennyiben, zavarba ejtő oktatásfilozófiáját? Ivan Illich hiperidealista, provokatív, de nagyon is elgondolkodtató elképzeléseivel a tradicionális iskoláztatás dilemmáit tematizálja: pl. a. „szabályiskolákat” uraló teljesítménykényszert, a konzumidiotizmusra nevelést, a társadalmi egyenlőtlenségek elmélyülését, a végeláthatatlan kontraszelekciót stb. A pandémia két évének status quo-ja olyan helyzetet teremtett, amelyben a „szabályiskolák” mintegy adaptációs készségüket bizonyítva megpróbálhattak „nem-szabályiskolákként” működni. A tanulmány arra tesz kísérletet, hogy ezen időszak tapasztalatait figyelembe véve újraolvassa és -értékelje Illich némileg kombattáns oktatásfilozófiai nézeteit, és szemügyre vegye, hogy a rendszer szintű online térben zajló oktatás tapasztalatai igazolják vagy megcáfolják a filozófus elképzeléseit. If we read Ivan Illich's notorious study about the school "Die Entschulung der Gesellschaft" again in 2022, it involuntarily raises the question of whether the AustrianAmerican philosopher and theologian would change anything about the views outlined there. But the text still has an effect today still as radical as 50 years ago. If he too had survived the pandemic and faced the challenges that plagued the traditional school system, which he called 'norm school', would he have revised his embarrassing educational philosophy, and if so, to what extent? With his hyper-idealistic, provocative, but very thought-provoking ideas, Ivan Illich addresses the dilemmas of traditional school education: e.g. the performance constraints, the "regular schools", education to become consumer idiots, deepening social inequalities, endless contraselection, etc. The status quo of the two years of the pandemic created a situation where 'mainstream schools' could try to act as 'special schools' by demonstrating their adaptability. The study seeks to re-read and reassess Illich's somewhat combative philosophical views on education in the light of the experiences of the time and examine whether the experience of teaching in a systems-level online space confirms or refutes the philosopher's ideas.

Item Type: Article
Other title: The school after the Covid : about the topicality of the work Deschooling by Ivan Illich
Heading title: Oktatás
Journal or Publication Title: Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról
Date: 2022
Volume: 2
Number: 1
ISSN: 2786-3484
Page Range: pp. 53-65
Language: Hungarian, English
Contributors:
Contribution
Name
UNSPECIFIED
Illich Ivan
Publisher: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77822/
DOI: 10.14232/kapocs.2022.1.53-65
Uncontrolled Keywords: Oktatásfilozófia, Társadalomfilozófia, Oktatáspszichológia, Kultúrfilozófia, Kulturális antropológia, Tudásszociológia
Additional Information: Bibliogr.: 65. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.04. Sociology
06. Humanities
06. Humanities > 06.03. Philosophy, ethics and religion
Date Deposited: 2022. Dec. 15. 12:58
Last Modified: 2022. Dec. 15. 12:58
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77907

Actions (login required)

View Item View Item