Domsa Zsófia: Saga literacy : kognitív megközelítés az irodalomtanításban. In: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények, (1) 1. pp. 82-102. (2022)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
ncognito_2022_001_082-102.pdf Download (376kB) | Preview |
Abstract
Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények |
Date: | 2022 |
Volume: | 1 |
Number: | 1 |
ISSN: | 2939-5658 |
Page Range: | pp. 82-102 |
Language: | Hungarian |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/77826/ |
DOI: | 10.14232/ncognito/2022.1.82-102 |
Uncontrolled Keywords: | Irodalom tanítása - módszer |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 101-102. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences |
Date Deposited: | 2022. Dec. 20. 09:35 |
Last Modified: | 2022. Dec. 20. 09:35 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77973 |
Actions (login required)
View Item |