Saga literacy : kognitív megközelítés az irodalomtanításban

Domsa Zsófia: Saga literacy : kognitív megközelítés az irodalomtanításban. In: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények, (1) 1. pp. 82-102. (2022)

[thumbnail of ncognito_2022_001_082-102.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
ncognito_2022_001_082-102.pdf

Download (376kB) | Preview

Abstract

Tanulmányom a tanulási célú irodalomolvasás kontextusában olyan kognitív didaktikai szempontokat tárgyal, amelyek segítik a kevésbé avatott olvasó útját az izlandi nemzetségsagák világában. A kognitív irodalomdidaktika ezáltal a természetes olvasást és a professzionális irodalomértést közelíti egymáshoz. Az izlandi nemzetségsagákra jellemző tömör eseményleírásból hiányoznak az érzelmek, ami az emlékezeti befogadókészséget megnehezíti. A kognitív didaktikai megközelítés ennek az akadálynak a tudatában kínál olyan befogadási sémát, amelyet a hosszabb és bonyolultabb cselekményű szövegek esetében is alkalmazhat a befogadó. Magne Drangeid három perspektívát ajánl az irodalmi művek oktatásban való tárgyalásához. Az első perspektíva azt vizsgálja, hogy az olvasó hogyan navigál a szövegben, a második megfigyeli, hogy az olvasó miként egészíti ki a szövegből kapott információkat, hogy teljes világot építsen, a harmadik szempont pedig az olvasott mű elvont értelmét, metaforikus jelentéstartalmát firtatja. Tanulmányomban e három perspektíva vizsgálatának bevonásával amellett érvelek, hogy a negatív érzelmeket kiváltó mozzanatok a sagák szövegében a befogadást segítő narratív horgonyként működnek.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények
Date: 2022
Volume: 1
Number: 1
ISSN: 2939-5658
Page Range: pp. 82-102
Language: Hungarian
Publisher: Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77826/
DOI: 10.14232/ncognito/2022.1.82-102
Uncontrolled Keywords: Irodalom tanítása - módszer
Additional Information: Bibliogr.: p. 101-102. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2022. Dec. 20. 09:35
Last Modified: 2022. Dec. 20. 09:35
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77973

Actions (login required)

View Item View Item