Nyusztay Iván: Az undor és a részvét Samuel Beckett kései darabjaiban. In: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények, (1) 2. pp. 46-59. (2022)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
ncognito_2022_002_046-059.pdf Download (356kB) | Preview |
Abstract
A feszültség az irodalmi fikció egyik legalapvetőbb érzelmi hatása, amely nélkül egyes műfajok – például a krimi, a horror vagy a tragédia – elképzelhetetlenek, sőt bizonyos elméletek szerint a feszültségkeltés a populáris irodalom legfontosabb eszköze az olvasó figyelmének megragadására. A feszültségkeltés azonban jó esetben nem öncélú, hanem például az elbeszélés érzelmi „profilját” meghatározó morális emóciókat készíti elő. Tanulmányom első felében a feszültség, valamint az olvasó morális ítéletének alakulásában központi szerepet játszó harag és undor narratív befogadásban betöltött funkcióját vizsgálom, majd második lépésben egy klasszikus megvalósulását mutatom be a Barbárok című novella érzelmi hatásának elemzésével. Suspense is one of the most fundamental emotional effects of literary fiction, without which certain genres – such as crime and horror stories or tragedies – would be unthinkable. However, suspense is not merely a means to an end in itself, but functions, for example, as a preparation for moral emotions that characterize the emotional „profile“ of the narrative text. In this study, I will present a classic realization of this by analyzing the emotional impact of the short story Barbárok (Barbarians) by Zsigmond Móricz. I will argue that suspense prepares the reader of Barbárok for two of the most dominant moral emotions in literary narrative: anger and moral disgust. Nausea and compassion constitute the fundamental experiences in Samuel Beckett’s late, minimalist plays, Not I and Catastrophe, respectively. In the former piece, nausea is triggered by the unstoppable flow of words with which a selfless speaker is hopelessly struggling. In Catastrophe, however, a play dedicated to Václav Havel, nausea is accompanied by compassion for a citizen humiliated by a dictator. In contrast with Not I, where the self appears in fragments, here we witness a constructive moment of recovery as self-identity crystallizes through compassion.
Item Type: | Article |
---|---|
Other title: | Nausea and compassion in Samuel Beckett's Late play |
Journal or Publication Title: | nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények |
Date: | 2022 |
Volume: | 1 |
Number: | 2 |
ISSN: | 2939-5658 |
Page Range: | pp. 46-59 |
Language: | Hungarian, English |
Contributors: | Contribution Name UNSPECIFIED Beckett Samuel |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/77827/ |
DOI: | 10.14232/ncognito/2022.2.46-59 |
Uncontrolled Keywords: | Angol irodalom története - regény, Pszichológia |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 58-59. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar és angol nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.01. Psychology 06. Humanities 06. Humanities > 06.02. Languages and Literature |
Date Deposited: | 2022. Dec. 20. 10:41 |
Last Modified: | 2022. Dec. 20. 10:41 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77978 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |