A félelem játszóterén : érzelmi kompetenciafejlesztés negatív érzelmeken keresztül a gyermek- és ifjúsági irodalomban

Szilvássy Orsolya: A félelem játszóterén : érzelmi kompetenciafejlesztés negatív érzelmeken keresztül a gyermek- és ifjúsági irodalomban. In: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények, (1) 2. pp. 72-92. (2022)

[thumbnail of ncognito_2022_002_072-092.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
ncognito_2022_002_072-092.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány az érzelmi és irodalmi nevelés kapcsolatára fókuszál egy negatív érzelem, a félelem vonatkozásában. Az írás a kognitív gyermekirodalom-kritika nézőpontjához igazodva azon a belátáson alapul, hogy az irodalom által fejleszthető képességek és ismeretek elválaszthatatlanok a valós tapasztalatoktól, továbbá az irodalmi befogadás nemcsak elősegíti a kognitív és érzelmi fejlődést, hanem ez utóbbiak nélkülözhetetlen előfeltétele is. A tanulmány különböző szövegfajták vizsgálatával több példán keresztül azt mutatja be, hogy hogyan megy végbe a „játékos tanulás” irodalmi terepen, milyen tipikusnak mondható technikákkal és stratégiákkal jelenik meg a félelem motívuma és érzése a különböző korosztályokat megszólító gyermek- és ifjúsági irodalmi szövegekben, illetve mivel gyarapodhat általuk a kiskorú befogadó a „félelem játszóterén”. A vizsgálat eredményeként levonható az az általános következtés, hogy a gyermek- és ifjúsági irodalmi szövegek a negatív érzéseket az olvasó korosztály igényeinek megfelelően a művészi ábrázolás bevált technikái révén határok közé szorítják, illetve az irodalom érzelmi literációs funkciója olyan inherens funkció, amely elválaszthatatlan az esztétikai hatástól. The present study offers a comprehensive overview of the relations between children’s literature and emotional literacy focusing on the negative emotion of fear. Adopting the perspective of cognitive criticism confirms that reading fiction is not only beneficial, but indispensable for our cognitive and emotional development. Observing different genres will be presented, how different text strategies operate differently with the basic emotion of fear, how they can help the engagement of the child reader and how they provide her literacy experiences on the “playground of fear”. Another insight of the study is that the educational functions of these texts are connected to that ‘natural’ narratives we use to create a social context of feelings as parents and caregivers. We can summarize as a general result of this investigation that children’s literary texts are interested in representing negative emotions and possess special techniques for keeping under control fear. It is also important to see that emotional literacy cannot be separated from the literary qualities of texts and neither from the field of literary literacy.

Item Type: Article
Other title: On the playground of fear : emotional literacy and negative emotions in children's literature
Journal or Publication Title: nCognito : kognitív kultúraelméleti közlemények
Date: 2022
Volume: 1
Number: 2
ISSN: 2939-5658
Page Range: pp. 72-92
Language: Hungarian, English
Publisher: Szegedi Tudományegyetem - Kognitív Poétika Kutatócsoport
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/77827/
DOI: 10.14232/ncognito/2022.2.72-92
Uncontrolled Keywords: Félelem - pszichológia, Gyermekirodalom, Ifjúsági irodalom
Additional Information: Bibliogr.: p. 90-92. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
06. Humanities
06. Humanities > 06.02. Languages and Literature
Date Deposited: 2022. Dec. 20. 11:02
Last Modified: 2022. Dec. 20. 11:02
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/77980

Actions (login required)

View Item View Item