A zenetanulás szocio-emocionális transzferhatásai tanulási zavarral küzdő diákok körében

Kiss Flóra and Olajos Tímea: A zenetanulás szocio-emocionális transzferhatásai tanulási zavarral küzdő diákok körében. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (9) 1. pp. 2-20. (2022)

[thumbnail of impulzus_009_001_005.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
impulzus_009_001_005.pdf

Download (274kB) | Preview

Abstract

A tanulási zavar, mint jellegzetes információfeldolgozási sajátosság, egy életen át tartó nehezítő tényezőként van jelen az érintetteknél. A kognitív működés atipikus jellege mellett negatívan befolyásol olyan pszichológiai erőforrásokat is mint a motiváció, én-hatékonyság és megküzdőképesség. Ezek a produktív életvezetés fontos komponensei, de az iskolai sikeresség releváns nem-kognitív összetevői is egyben. A zenetanulás általános populáción igazolt transzferhatásai olyan potenciálokat hordoznak magukban, amelyek az élet számos területén kifejtik hatásukat. Jelen feltáró vizsgálat célja, hogy kiderítse, a zenetanulás transzferhatásai szolgálhatnak-e alternatív megoldásként a tanulási zavarral küzdő diákok szocio-emocionális területeken tapasztalható nehézségeinek orvoslására. A fenti pszichológiai erőforrásokat kérdőíves módszerrel vizsgálva tanulási zavaros, tanulási zavarral küzdő zenei fejlesztésben részesülő és nem tanulási zavaros zenei fejlesztésben részesülő középiskolás diákok csoportján az eredményeink alátámasztják, hogy a zenei fejlesztés pozitív hatásai non-kognitív területeken is kimutathatók a tanulási zavaros serdülők körében. Mindezek az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy a klasszikus terápiák hatásos kiegészítője lehet a hangszeren való zenélés.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Date: 2022
Volume: 9
Number: 1
ISSN: 2064-9258
Page Range: pp. 2-20
Language: Hungarian
Publisher: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78305/
Uncontrolled Keywords: Zenei nevelés, Tanulási zavarok, Pszichológia, Tanulói énhatékonyság, Motiváció - iskolai
Additional Information: Bibliogr.: p. 16-20. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.01. Psychology
Date Deposited: 2023. Mar. 14. 10:55
Last Modified: 2023. Mar. 14. 10:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78380

Actions (login required)

View Item View Item