A zenetanulás szocio-emocionális transzferhatásai tanulási zavarral küzdő diákok körében

Kiss Flóra; Olajos Tímea: A zenetanulás szocio-emocionális transzferhatásai tanulási zavarral küzdő diákok körében. In: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok, (9) 1. pp. 2-20. (2022)

[thumbnail of impulzus_009_001_005.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
impulzus_009_001_005.pdf

Letöltés (274kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A tanulási zavar, mint jellegzetes információfeldolgozási sajátosság, egy életen át tartó nehezítő tényezőként van jelen az érintetteknél. A kognitív működés atipikus jellege mellett negatívan befolyásol olyan pszichológiai erőforrásokat is mint a motiváció, én-hatékonyság és megküzdőképesség. Ezek a produktív életvezetés fontos komponensei, de az iskolai sikeresség releváns nem-kognitív összetevői is egyben. A zenetanulás általános populáción igazolt transzferhatásai olyan potenciálokat hordoznak magukban, amelyek az élet számos területén kifejtik hatásukat. Jelen feltáró vizsgálat célja, hogy kiderítse, a zenetanulás transzferhatásai szolgálhatnak-e alternatív megoldásként a tanulási zavarral küzdő diákok szocio-emocionális területeken tapasztalható nehézségeinek orvoslására. A fenti pszichológiai erőforrásokat kérdőíves módszerrel vizsgálva tanulási zavaros, tanulási zavarral küzdő zenei fejlesztésben részesülő és nem tanulási zavaros zenei fejlesztésben részesülő középiskolás diákok csoportján az eredményeink alátámasztják, hogy a zenei fejlesztés pozitív hatásai non-kognitív területeken is kimutathatók a tanulási zavaros serdülők körében. Mindezek az eredmények arra hívják fel a figyelmet, hogy a klasszikus terápiák hatásos kiegészítője lehet a hangszeren való zenélés.

Mű típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok
Dátum: 2022
Kötet: 9
Szám: 1
ISSN: 2064-9258
Oldalak: pp. 2-20
Nyelv: magyar
Kiadó: SZTE BTK Pszichológiai Intézet
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78305/
Kulcsszavak: Zenei nevelés, Tanulási zavarok, Pszichológia, Tanulói énhatékonyság, Motiváció - iskolai
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 16-20. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.01. Pszichológia
Feltöltés dátuma: 2023. már. 14. 10:55
Utolsó módosítás: 2023. már. 14. 10:55
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78380
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet