Hosszú Tímea: Az idegennyelv-tanulási motivációs elméletek történeti áttekintése. In: A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig. pp. 37-46. (2023)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_037-046.pdf Download (848kB) |
Abstract
A motiváció absztrakt és hipotetikus fogalom, amit arra használunk, hogy megmagyarázzuk, miért gondolkodnak és viselkednek az emberek (az iskolában a tanulók) úgy, ahogyan azt teszik. Fontos szerepet játszik az idegennyelv-tanulásban is, mert megadja az első lökést a sikeres nyelvtanuláshoz. A nyelvtanárok gyakran használják a „motiváció” kifejezést, amikor sikeres vagy sikertelen tanulókat jellemeznek. Ezzel tükrözik azt a meggyőződésüket, hogy a hosszú és unalmas idegennyelv-tanulás során a tanulók lelkesedése, elkötelezettsége, kitartása, kulcsfontosságú tényezője a sikernek vagy a kudarcnak. Az esetek többségében a megfelelően motivált tanulók nyelvi képességeiktől függetlenül képesek megtanulni egy idegen nyelvet, míg azok a jó képességű tanulók, akik nem kellően motiváltak, nem lesznek olyan kitartóak, hogy elérjék a nyelvtudás hasznos szintjét (Hadfield és Dörnyei, 2013). Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-tanításáról szóló kutatások száma mind a hazai, mind a nemzetközi szakirodalomban csekély, aminek oka az, hogy az értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-tanítása csupán egy évtizedre tekint vissza. Idegennyelv-tanulási motivációjukkal, ismereteink szerint, csupán egy hazai kutatás foglalkozott (Meggyesné Hosszu, 2019), ami új kutatási eredményeket hozott a gyógypedagógiába. Ahhoz, hogy e populáció vizsgálatához a megfelelő idegennyelv-tanulási motivációs modellt kiválasszuk, szükség van az idegennyelv-tanulási motivációs elméletek ismeretére, történeti áttekintésére. Tanulmányunk az idegennyelv-tanulási motivációs modelleket veszi számba, és kitér az enyhén értelmi fogyatékos tanulók vizsgálatában elméleti bázisként leginkább alkalmazható modell bemutatására.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Journal or Publication Title: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig |
Date: | 2023 |
ISBN: | 978-963-306-920-2 |
Page Range: | pp. 37-46 |
Language: | Hungarian |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78723/ |
Uncontrolled Keywords: | Idegen nyelv tanulása - motiváció |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 45-46. ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences |
Date Deposited: | 2023. May. 22. 12:34 |
Last Modified: | 2023. May. 22. 12:34 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78869 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |