Kiss Márton: Fejlesztőkísérlet matematikaórán egy meggyőződés felülírására. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 54-72. (2021)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_054-072.pdf Download (1MB) |
Abstract
Akciókutatásként egy fejlesztőkísérletet terveztem egy kilencedikes osztályban, amellyel az volt a cél, hogy megváltozzon az a sokakban élő téves meggyőződés, hogy minden matematikai feladatnak van, és csak egy megoldása van. A felmérések úgy épültek fel, hogy tükrözték az órákon megteremteni kívánt hozzáállást. Tehát olyan feladatokat is kaptak a diákok, amelyeknél több esettel kellett számolni, illetve észre kellett venni, és tudni kellett kezelni az ellentmondást. A tanulók fejlődésének elemzése során a fő kérdések a következők voltak: Milyen mértékben fejleszthető egy adott témakör kapcsán, hogy egy tanuló felismeri-e a több lehetséges esetet és/vagy az ellentmondást? Ha észreveszi, hogyan kezeli a tanuló a több esetet és/vagy az ellentmondást? Milyen információt kaphatunk a tanulók írásbeli munkája alapján az önellenőrzésről és az önszabályozásról? Az elemzés után úgy tűnt, hogy az utó- és késleltetett tesztnél a kezdeti majdnem nullához képest már körülbelül a csoport fele több esettel dolgozott, illetve rájött az ellentmondásra, és összességében érzékelhető ezen tesztek összképe alapján a szemléletmódbeli változás. Jelentősen befolyásolta a tanulók fejleszthetőségének ütemét és mértékét a tárgyi tudás, amelynél az alapok komoly hiánya több tanulónál jelentkezett. Voltak olyan tanulók, akik a közvetlen fejlődési zónájuk alapján alkalmatlanok az egységes fejlesztésre, illetve voltak olyan tanulók is, akik számára önmagukhoz képest nagyon csekély mértékű az egységes fejlesztés hatása.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Heading title: | Oktatáselmélet |
Journal or Publication Title: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Date: | 2021 |
Volume: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Page Range: | pp. 54-72 |
Series Name: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Language: | Hungarian |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Uncontrolled Keywords: | Matematikai problémamegoldás, Kritikus gondolkodás |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 71-72. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 01. Natural sciences 01. Natural sciences > 01.01. Mathematics |
Date Deposited: | 2023. May. 22. 15:40 |
Last Modified: | 2023. May. 22. 15:41 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78906 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |