Bredács Alice and Szakálos Sziringa: A szociális hátrányból származó stressz verbális és nonverbális megnyilvánulásai az intézményben, valamint vizuális megjelenése a tanulói rajzon mint vizsgálati eszközön. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 74-88. (2021)
![]() |
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_074-088.pdf Download (1MB) |
Abstract
A pedagógusok által észlelt bizonyos jelenségek megértését több körülmény korlátozza vagy gátolja. Ezek közé soroljuk például a tanulók rendkívüli megnyilvánulásai mögött húzódó események feltárását és megértését, valamint a tanulói megismerés lehetőségeit. Fejlődésüket az iskolai teljesítmény és a magatartás alapján mérik, így alakul ki a kép a tanulóról és életkörülményeiről. A magatartásbeli váratlan, szokatlan változást a pedagógusok általában egy konkrét okra vagy eseményre vezetik vissza. A tanuló magatartásának története nem egyszerűsíthető így le, személyisége csak az őt körülvevő környezeti háttér jellemzőivel együtt érthető meg. A folyton visszatérő stresszforrások összeadódnak, és tartós stresszt, akár egészségromlást is okoznak. Feltárásuk életmentő lehet a tanulónak, teljesítménye is nőhet. A stresszhelyzet az ember és környezete közötti kölcsönhatás folyamatában újszerű magatartási választ igénylő vagy kontrollálhatatlannak, megoldhatatlannak vélt helyzetet jelent. A stresszforrás gyakran kapcsolható a hátrányos helyzethez. A vizsgálathoz olyan mérőeszköz készült, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmérése mellett a tanulók élethelyzeteinek, problémáinak megismerésére. A mérőeszköz bizonyíthatóan segíti a tanári megismerést és a tanuló önismeretét. A tanuló képessé válik felismerni, verbális és vizuális úton megfogalmazni az életében jelen lévő stresszforrásokat. Ez előrelépés a megoldáskereséshez, stresszoldáshoz. Az elégtelen szociális helyzetből eredő stressz tanulónként eltérő módon nyilvánul meg, de a vizsgálat egyes feltárást szolgáló elemei együttesen adnak teljes képet a tanuló állapotáról. Ez a fajta megnyilvánulás merőben eltér a mindennapi oktatási-nevelési folyamatok eddigi tapasztalataitól, mert előidézése, tudatosítása irányított úton történik és kerül feldolgozásra.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Heading title: | Neveléselmélet |
Journal or Publication Title: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Date: | 2021 |
Volume: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Page Range: | pp. 74-88 |
Series Name: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Language: | Hungarian |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Uncontrolled Keywords: | Stresszkezelés, Megküzdőképesség fejlesztése, Önismeret, Képességfejlesztés |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 86-87. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.01. Psychology 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences |
Date Deposited: | 2023. May. 22. 15:53 |
Last Modified: | 2023. May. 22. 15:53 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78907 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |