Tanítási gyakorlat tantermi jelenlét nélkül : tanárjelöltek tapasztalatai a Covid-lezárás idején

Gordon Győri János; Fehérvári Anikó; Kiss Edina; Raátz Judit: Tanítási gyakorlat tantermi jelenlét nélkül : tanárjelöltek tapasztalatai a Covid-lezárás idején. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 222-238. (2021)

[thumbnail of ukn_2021_222-238.pdf] Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_222-238.pdf

Letöltés (438kB)

Absztrakt (kivonat)

A Covid–19 világszintű elterjedése 2020 tavaszán globális iskolabezárásokhoz vezetett. Ez szélsőséges kihívások elé állította az oktatásban résztvevőket annak minden szintjén. Így történt ez a tanárképzéssel is, amelynek az egyik meghatározó szegmensét képviselő tanítási gyakorlat eddig megszokott keretei teljesen átíródtak. Veszélybe került minden olyan képzési elem, amelynek fejlesztésében a tanítási gyakorlatra vonatkozóan kritikus szerepet tulajdonítanak a tanárképzési programok (Moyo, 2020). Ilyen például a tantermi kommunikáció fejlesztése, a tanárjelölt és mentora szakmai kapcsolata, az iskolai élet megismerése, a tanári énkép és identitás formálódása, a szakmához és a pályához való viszonyulás alakítása. Tanulmányunk bevezetőjében röviden összefoglaljuk az ezzel az időszakkal foglalkozó szakirodalmat, majd saját 2020–2021-ben végzett kutatásunkat mutatjuk be, amelyben a kérdőíves adatgyűjtést metaforaelemzéssel, illetve félig strukturált interjúkkal egészítettük ki. Eredményeinkből jól látszik, hogy a távolsági oktatás a felek közötti kommunikáció elnehezülésével nagyon sok problémát szült. Figyelemre méltó az a megállapítás is, hogy bár ez az időszak általánosságban nem bizonytalanította el tanárjelöltjeinket, azonban a jövőre vonatkozóan bíznak a személyes jelenlétben mint a tanítás mesterségének lényegében.

Mű típusa: Könyv része
Rovatcím: Módszertan és digitális technológiák az oktatásban
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Dátum: 2021
Kötet: 14
ISSN: 2062-090X
ISBN: 978-963-306-896-0
Oldalak: pp. 222-238
Sorozat neve: Új kutatások a neveléstudományokban
Nyelv: magyar
Kiadó: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
Kiadás helye: Szeged
Befoglaló mű URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/
Kulcsszavak: Világjárvány - 2020-2021, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása, Tanárképzés
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 237-238. ; összefoglalás magyar nyelven
Szakterület: 05. Társadalomtudományok
05. Társadalomtudományok > 05.03. Oktatástudomány
Feltöltés dátuma: 2023. máj. 23. 09:16
Utolsó módosítás: 2023. máj. 23. 09:16
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78917
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet