Kovács Zsuzsa and Hegyi-Halmos Nóra and Schiller Emese: Az elmélet-gyakorlat integrációjának lehetőségei a munkaalapú tanulás keretei között. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 253-262. (2021)
Cikk, tanulmány, mű
ukn_2021_253-262.pdf Download (477kB) |
Abstract
Napjaink szakmai professzionalizációjának kulcskérdése, hogy milyen mértékben képesek a munkavállalók az önirányított, magas színvonalú munkahelyi tanulás megvalósítására. Az egyetemi képzéseknek egyik fő célkitűzése, az adott szakmához kapcsolódó ismeretek és képességek megtanításán túl, a folyamatos szakmai fejlődés iránt elkötelezett gondolkodásmód kialakítása, amelynek megvalósításában a szakmai gyakorlatok, illetve gyakornoki programok kiemelkedő szereppel bírnak. A munkaalapú tanulás változatos formáinak támogatása azonban nemcsak a tudatos munkahelyi tanulásra készítheti fel a hallgatókat, hanem visszajelzéssel is szolgálhat arról, hogy a képzésben elsajátított/megszerzett elméleti tudás milyen mértékben alakítható át és építhető be a tudatos karrierfejlesztés folyamatába (Calway & Murphy, 2007; Little & Harvey, 2006). Pilotjellegű kutatási projektünk1 során – egy nagyobb hallgatói populáción megvalósuló későbbi kutatás kiindulópontjaként – vizsgáltuk az ELTE PPK emberi erőforrás tanácsadó mesterszak szakmai gyakorlatának keretében megjelenő munkahelyi tanulás jellemzőit, azt, hogy megvalósul-e, illetve, ha igen, mi jellemzi az egyetemi, elmélethangsúlyos képzés és a munkaalapú tanulás integrációját? Hogyan járul hozzá a szakmai gyakorlat az egyetemi képzésben elsajátított ismeretanyag gyakorlatban való alkalmazásához? A kutatás célcsoportját a szak alumni hallgatói jelentették, akik körében online kérdőíves és interjús vizsgálatot végeztünk validált, nemzetközileg ismert mérőeszközök (Ackermanns et al., 2013; Nghia & Duyen, 2019) adaptálásával. A tanulmány kitekint a munkaalapú tanulás és az elmélet és a gyakorlat integrációjának néhány kérdésére, valamint összefoglalja a pilotjellegű kutatás legfontosabb eredményeit.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Heading title: | Módszertan és digitális technológiák az oktatásban |
Journal or Publication Title: | Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira |
Date: | 2021 |
Volume: | 14 |
ISSN: | 2062-090X |
ISBN: | 978-963-306-896-0 |
Page Range: | pp. 253-262 |
Series Name: | Új kutatások a neveléstudományokban |
Language: | Hungarian |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága |
Place of Publication: | Szeged |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/78728/ |
Uncontrolled Keywords: | Pedagógiai kutatás |
Additional Information: | Bibliogr.: 262. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.03. Educational sciences |
Date Deposited: | 2023. May. 23. 09:54 |
Last Modified: | 2023. May. 23. 09:54 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/78919 |
Actions (login required)
View Item |