Szemkamerás vizsgálatok egy élelmiszer fogyasztói megítélésében

Kovács Eszter and Gere Attila and Székely Dóra and Kókai Zoltán and Sipos László: Szemkamerás vizsgálatok egy élelmiszer fogyasztói megítélésében. In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 2. pp. 1048-1061. (2016)

[thumbnail of elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_02_1048-1061.pdf] Cikk, tanulmány, mű
elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_02_1048-1061.pdf

Download (1MB)

Abstract

A szemkamerás mérések során a résztvevők szemmozgásának rögzítésére, majd az így kapott adatok kiértékelésére van lehetőség. Az élelmiszeriparban a szemkamerák alkalmazása Magyarországon még nem jellemző, szemben a nyugat-európai gyakorlattal, ahol ez a technológia a termékfejlesztés, marketingtámogatás fontos és általánosan alkalmazott eszköze. Tudomásunk szerint a hazai és nemzetközi szakirodalomban céklákkal kapcsolatos szemkamerás vizsgálatokat eddig nem publikáltak, ezért e technikát céklafajták vizsgálati példáján mutatjuk be. A kutatás során a szemkamerás vizsgálatokat a Szent István Egyetem Élelmiszertudományi Karának Érzékszervi Minősítő Laboratóriumában végeztük. Tobii X2-60 típusú szemkamerával és Tobii Stúdió (version 3.0.5, Tobii Technology AB, Svédország) adatfeldolgozó szoftverrel dolgoztunk. Az eredmények felhívják a figyelmet arra, hogy a megkérdezett fogyasztók döntését csak kis mértékben befolyásolta a vizsgált céklák kezelésének ismerete. Ezzel szemben az antioxidáns-tartalomra vonatkozó többletinformáció megváltoztatta a választással kapcsolatos döntésüket. A szemkamerás mérési eredmények rávilágítottak arra, hogy a fogyasztói döntést sokkal pontosabban lehet monitorozni, mint a klasszikus piackutatási módszerekkel. Ennek hátterében az áll, hogy a szemmozgás tudatosan nehezen kontrollálható, így olyan objektív információ nyerhető a fogyasztói döntési mechanizmusokról, amelyet a szubjektív, önbevalláson alapuló kérdőíves módszerekkel vagy fókuszcsoportos vizsgálatokkal szinte lehetetlen.

Item Type: Article
Other title: Eye-tracking tests in consumer perception of food
Heading title: Tudomány = Science
Journal or Publication Title: Élelmiszervizsgálati közlemények
Date: 2016
Volume: 62
Number: 2
ISSN: 0422-9576
Page Range: pp. 1048-1061
Language: Hungarian
Publisher: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Place of Publication: Budapest
Related URLs: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78997/
Uncontrolled Keywords: Fogyasztói magatartás, Szemkamerás mérés
Additional Information: Bibliogr.: p. 1060-1061. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 02. Engineering and technology
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies
02. Engineering and technology > 02.10. Other engineering and technologies > 02.10.02. Food and beverages
Date Deposited: 2023. Jul. 06. 08:17
Last Modified: 2023. Aug. 26. 08:20
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/79082

Actions (login required)

View Item View Item