Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe

Fodor Richárd: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe. In: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások. pp. 53-66. (2023)

[thumbnail of 2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf] Cikk, tanulmány, mű
2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf

Download (300kB)

Abstract

Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.

Item Type: Book Section
Heading title: Tanulmányok
Journal or Publication Title: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások
Date: 2023
ISSN: 2786-1260
ISBN: 978-615-6060-74-7
Page Range: pp. 53-66
Series Name: Modern történelemoktatás
Language: Hungarian
Publisher: Belvedere Meridionale
Place of Publication: Szeged
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/82226/
Uncontrolled Keywords: Történelem tanítása - módszer, Pedagógiai kutatás
Additional Information: Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.03. Educational sciences
Date Deposited: 2023. Nov. 09. 11:24
Last Modified: 2023. Nov. 09. 11:24
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/82231

Actions (login required)

View Item View Item