Huszka Péter and Huszka Fanni Dorina: Néhány társadalmi és élelmiszer-pazarlási (fogyasztási) döntés vizsgálata a járvány időszakában és napjaink gazdasági krízisének árnyékában 2. = Examination of some social and food waste (consumption) decisions during the epidemic period and in the shadow of today's economic crisis 2.
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
reziliens_marketing_2023_142-154.pdf Download (519kB) | Preview |
Abstract
A Covid-19 világjárvány és napjaink energiakrízise rengette meg az egész világot, és rendkívüli helyzet elé állította az egészségügyet, a társadalmat, és rendkívül módon megviselte az egyént is. Minderre is tekintettel a vásárlói magatartás századunkban átalakuláson megy keresztül, hiszen hiába a gondosan megtervezett marketingtevékenység, a körültekintő szemlélet, ha egy előre nem látható világjárvány, vagy a 2022-ben kirobbant orosz-ukrán háború keresztülhúz minden addig megtervezett és gondosan felépített termelési folyamatot. Napjaink gazdasági válsága, a világszerte tapasztalható bizonytalanság megváltoztatta az emberek gondolkodását, és igényeit. Mindezek miatt fontos feltérképezni azt, hogy mit gondolnak az emberek a jelenről, milyen elképzelésük van a közeljövőről. Jelen tanulmány közel 700 válaszadó véleményét tükrözve feltárja néhány társadalmi és élelmiszer-pazarlási döntés tekintetében azokat az összefüggéseket, amelyek a járvány időszakában és az energiaválság következtében megváltoztak, megváltozhattak. A tanulmány egy áttekintés, ami egy nemzetközi publikáció megalapozását szolgálja. The Covid-19 pandemic and today's energy crisis shook the whole world and put health care and society in an extraordinary situation, and it took an extraordinary toll on the individual as well. Taking all of this into account, customer behavior is undergoing a transformation in our century, since carefully planned marketing activities and a prudent approach are in vain if an unforeseen pandemic or the Russian-Ukrainian war that broke out in 2022 pulls through all the previously planned and carefully constructed production processes. Today's economic crisis and the uncertainty experienced worldwide have changed people's thinking and needs. Because of all this, it is important to map what people think about the present and what they envision for the near future. Reflecting the opinions of nearly 700 respondents, this study reveals the relationships that have changed or may have changed during the epidemic period and as a result of the energy crisis with regard to some communityand food waste decisions. The study is a review that serves as the basis for an international publication.
Item Type: | Conference or Workshop Item |
---|---|
Journal or Publication Title: | Reziliens marketing : válaszok változó kihívásokra |
Date: | 2023 |
ISBN: | 978-963-306-960-8 |
Page Range: | pp. 142-154 |
Language: | Hungarian, English |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Event Title: | Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXIX. Nemzetközi Konferencia |
Event Type: | Conference |
Event Location: | Szeged |
Event Dates: | 2023. augusztus 23-25. |
Related URLs: | https://acta.bibl.u-szeged.hu/84702/ |
DOI: | 10.62561/EMOK-2023-12 |
Uncontrolled Keywords: | Fogyasztói magatartás, Élelmiszer-pazarlás |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 153-154. ; ill. ; összefoglalás angol és magyar nyelven |
Subjects: | 05. Social sciences 05. Social sciences > 05.02. Economics and business |
Date Deposited: | 2024. May. 02. 14:51 |
Last Modified: | 2024. May. 13. 08:59 |
URI: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/84755 |
Actions (login required)
View Item |