A környezettudatosság és az egészségtudatosság hatása a csomagolásmentes boltok márkaközösségében = The impact of environmental consciousness and health awareness on the brand community of package-free stores

Szász Tünde and Táskai Ottilia and Hlédik Erika: A környezettudatosság és az egészségtudatosság hatása a csomagolásmentes boltok márkaközösségében = The impact of environmental consciousness and health awareness on the brand community of package-free stores.

[thumbnail of reziliens_marketing_2023_300-310.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
reziliens_marketing_2023_300-310.pdf

Download (554kB) | Preview

Abstract

Kutatásunkban a környezettudatosság és az egészségtudatosság hatását vizsgáltuk a márkaviszonyminőségére csomagolásmentes boltok esetén. Az adatokat online kérdőíves felmérés keretében kényelmi mintavétellel gyűjtöttük 140 fogyasztóról, akik aktívan vásárolnak valamely magyarországi csomagolásmentes üzletben. A tanulmány modelljét korábbi kutatásokra támaszkodva állítottuk fel, az elemzéshez PLS-SEM módszert alkalmaztunk. A skálák megbízhatóságának értékelése a Cronbachféle α-mutató és az összetétel-megbízhatósági mutató segítségével történt. Emellett értékeltük a diszkriminancia validitást a Fornell-Larcker kritérium alapján és a konvergencia validitást az AVE mutató alapján. Eredményeink arra utalnak, hogy a környezettudatosság befolyásolja a márkaviszonyminőséget, ugyanakkor az egészségtudatosság a márkaviszony-minőséget nem befolyásolja, de erősíti a bizalmat. Továbbá megállapítottuk, hogy a környezettudatosság nemcsak közvetlen, hanem közvetett módon is hatással van a márkaviszony-minőségre, méghozzá a bizalom és a funkcionális-illeszkedés tényezőin keresztül. The aim of this research was to empirical examine the influence of environmental awareness and health consciousness on brand relationship quality in package-free stores. The data was collected through an online questionnaire survey, using a convenience sampling method, from 140 consumers who actively shop at package-free stores in Hungary. The study model was developed based on prior research. The analysis was conducted using the PLS-SEM method. The reliability of the scales was assessed using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. Additionally, discriminant validity was evaluated using the Fornell-Larcker criterion, and convergence validity was assessed using the average variance extracted (AVE). Our findings indicate that environmental awareness influences brand relationship quality, while health consciousness does not affect it, but increases confidence. Furthermore, we found that environmental consciousness has both a direct and indirect impact on brand relationship quality, specifically through brand trust and functional congruity.

Item Type: Conference or Workshop Item
Journal or Publication Title: Reziliens marketing : válaszok változó kihívásokra
Date: 2023
ISBN: 978-963-306-960-8
Page Range: pp. 300-310
Language: Hungarian, English
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Event Title: Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXIX. Nemzetközi Konferencia
Event Type: Conference
Event Location: Szeged
Event Dates: 2023. augusztus 23-25.
Related URLs: https://acta.bibl.u-szeged.hu/84702/
DOI: 10.62561/EMOK-2023-24
Uncontrolled Keywords: Környezettudatosság, Egészségtudatosság, Környezetvédelem
Additional Information: Bibliogr.: p. 309-310. ; összefoglalás angol és magyar nyelven
Subjects: 05. Social sciences
05. Social sciences > 05.02. Economics and business
Date Deposited: 2024. May. 03. 12:50
Last Modified: 2024. May. 13. 08:59
URI: http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/84788

Actions (login required)

View Item View Item