%P 33-49
%O Bibliogr.: p. 48-49. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven
%T A kĂśzszolgĂĄltatĂł szervezetek monopol-helyzete
%J A kĂśzszolgĂĄltatĂĄsok marketingje ĂŠs menedzsmentje
%A  MozsĂĄr Ferenc
%S SZTE GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Kar kĂśzlemĂŠnyei
%D 2002
%L acta5593
%K KĂśzszolgĂĄltatĂĄs - MagyarorszĂĄg - piackutatĂĄs, EgyesĂźlet - nonprofit - vezetĂŠs
%V 1
%X A közszolgáltatási tevékenységek méretgazdaságossági vagy politikai-gazdaságpolitikai okok miatt történelmileg túlnyomórészt a versenyszférán kívül, államilag respektált, gyakran védett monopolszervezetekben valósultak meg. Az utóbbi mintegy két évtized egyik jelentős gazdaságpolitikai sajátosságaként figyelhető meg a fejlett országokban e területek felszabadítása a verseny számára. A demonopolizálódási folyamat egyik alappillérét a technikai-technológiai változások képezik, melyek során számos tevékenység „természetes monopólium " jellege szűnt meg. Ugyanilyen fontos azonban az a gazdaságpolitikai törekvés is, amely a hatékony allokációt illetően nehezen helyettesíthető verseny és a nem gazdasági értékszempontok összeegyeztetését vállalta föl. Tanulmányunkban a demonopolizáció és a liberalizáció legfőbb ösztönzőivel, lehetőségeivel, korlátaival foglalkozunk, összességében határozottan pozitívnak értékelve a fenti folyamatot.