%0 Book Section
%A  Marciniak Róbert
%D 2017
%F acta:57714
%K Shared Service, Stratégia, Üzleti élet, Közvéleménykutatás, Kérdőíves felmérés
%P 459-474
%T Piaci-alapú működés a shared service modellben
%U http://acta.bibl.u-szeged.hu/57714/
%X Az osztott szolgáltatás modelt a centralizációtól megkülönböztető legfontosabb jellemzője az, hogy a szolgáltató központ és a szolgáltatásokat igénybevevő szervezet vagy szervezeti egység között piaci vagy piac-szerű kapcsolat van. Ez a speciális piaci-elvű kapcsolat kulcsa az egész modellnek, hiszen meghatározza, hogy milyen mértékű előnyök érhetőek el a modell révén, mennyire képes a központ továbbfejlődésre, mennyire tudja magát önállósítani, mint divízió, milyen operatív nehézségekbe ütközik a működése kapcsán. Érdekes kérdés, hogy a leányvállalatok és a szolgáltató központ közötti kapcsolat vajon ténylegesen mennyire piaci alapú. Mert noha az egyes leányvállalatok elméletben megvásárolhatnák a szolgáltatásokat kívülről (egy harmadik féltől) is, ha valamiért nem elégedettek, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ilyen döntési joguk nagyon korlátozott. Ezeket a kérdéseket központilag döntik el, ha van verseny a belsők központok között, vagy egy belső és egy piaci szolgáltató között, akkor azt a központ kezdeményezi és nem a leányvállalat. Kutatásomban azt elemezem, hogy milyen tényezők garantálják a shared service modellben a piaci-alapú működést és egy magyarországi piaci szereplőkre vonatkozó kérdőíves kutatásom alapján mennyire jelenik ez meg a hazai cégek gyakorlatában.
%Z Bibliogr.: 474. p. ; összefoglalás magyar nyelven