%O Bibliogr.: 474. p. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %D 2017 %T Piaci-alapĂş mĹąkĂśdĂŠs a shared service modellben %X Az osztott szolgĂĄltatĂĄs modelt a centralizĂĄciĂłtĂłl megkĂźlĂśnbĂśztetĹ legfontosabb jellemzĹje az, hogy a szolgĂĄltatĂł kĂśzpont ĂŠs a szolgĂĄltatĂĄsokat igĂŠnybevevĹ szervezet vagy szervezeti egysĂŠg kĂśzĂśtt piaci vagy piac-szerĹą kapcsolat van. Ez a speciĂĄlis piaci-elvĹą kapcsolat kulcsa az egĂŠsz modellnek, hiszen meghatĂĄrozza, hogy milyen mĂŠrtĂŠkĹą elĹnyĂśk ĂŠrhetĹek el a modell rĂŠvĂŠn, mennyire kĂŠpes a kĂśzpont tovĂĄbbfejlĹdĂŠsre, mennyire tudja magĂĄt ĂśnĂĄllĂłsĂtani, mint divĂziĂł, milyen operatĂv nehĂŠzsĂŠgekbe ĂźtkĂśzik a mĹąkĂśdĂŠse kapcsĂĄn. Ărdekes kĂŠrdĂŠs, hogy a leĂĄnyvĂĄllalatok ĂŠs a szolgĂĄltatĂł kĂśzpont kĂśzĂśtti kapcsolat vajon tĂŠnylegesen mennyire piaci alapĂş. Mert noha az egyes leĂĄnyvĂĄllalatok elmĂŠletben megvĂĄsĂĄrolhatnĂĄk a szolgĂĄltatĂĄsokat kĂvĂźlrĹl (egy harmadik fĂŠltĹl) is, ha valamiĂŠrt nem elĂŠgedettek, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ilyen dĂśntĂŠsi joguk nagyon korlĂĄtozott. Ezeket a kĂŠrdĂŠseket kĂśzpontilag dĂśntik el, ha van verseny a belsĹk kĂśzpontok kĂśzĂśtt, vagy egy belsĹ ĂŠs egy piaci szolgĂĄltatĂł kĂśzĂśtt, akkor azt a kĂśzpont kezdemĂŠnyezi ĂŠs nem a leĂĄnyvĂĄllalat. KutatĂĄsomban azt elemezem, hogy milyen tĂŠnyezĹk garantĂĄljĂĄk a shared service modellben a piaci-alapĂş mĹąkĂśdĂŠst ĂŠs egy magyarorszĂĄgi piaci szereplĹkre vonatkozĂł kĂŠrdĹĂves kutatĂĄsom alapjĂĄn mennyire jelenik ez meg a hazai cĂŠgek gyakorlatĂĄban. %A Marciniak RĂłbert %P 459-474 %K Shared Service, StratĂŠgia, Ăzleti ĂŠlet, KĂśzvĂŠlemĂŠnykutatĂĄs, KĂŠrdĹĂves felmĂŠrĂŠs %L acta57714 %J Menedzsment innovĂĄciĂłk az Ăźzleti ĂŠs a nonbusiness szfĂŠrĂĄkban