TY - CONF T2 - Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged) Y1 - 2010/// AV - public UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/60608/ TI - Az eredményesség mérése a fels?fokú képzésben, és az eredményességre ható tényez?k szerepe VL - 8 EP - 41 ID - acta60608 SP - 40 KW - Fels?oktatás - el?adáskivonat KW - Eredményesség - iskolai - el?adáskivonat N2 - Az iskolai eredményesség része a tanulói eredményesség, az iskola és a tanári munka hatékonysága, valamint a két tényez? együttes hatása. A nemzetközi vizsgálatok a tanulói teljesítmény alapján a kimenetet mérik, a kezd? és végállapotot hasonlítják össze. Az újabb eredményességvizsgálatok egyszerre nézik a tanulók teljesítményeit, a tanár-diák viszonyt, a vezetés szerepét, valamint a hozzáadottérték-kutatások az iskolák eredményességének tényez?i között figyelembe veszik a tanulók összetételét is. A fels?fokú képzésben az eredményesség mérése nem annyira kidolgozott, mint a középfokú képzés esetén, szimpóziumunkban ennek mérésére teszünk kísérletet, illetve egyes el?adásokban vizsgáljuk a diákok eredményességére ható tényez?k szerepét is. El?adásaink többsége a tanulói eredményességre koncentrál. Els? el?adásunkban a tanulói eredményességet mérjük, figyelembe véve a hozzáadott értéket is, a középfokú eredményességi mutatókat összehasonlítjuk a fels?fokú eredményességgel, és vizsgáljuk a fels?fokú eredményesség rejtett mutatóit is a szoros értelemben vett iskolai eredményesség mérése mellett. Második el?adásunkban, a részid?s képzésben részvev? kismamák körében vizsgáljuk a tanulási befektetéseket és hozamokat, a tanulmányi eredményességre ható tényez?k (pl. családi háttér) szerepét. Harmadik el?adásunkban a puritán id?felhasználást mint a tanulói eredményesség egyik mutatóját tekintjük, feltételezve, hogy ez a munkaer?piaci sikeresség el?rejelz?je is lehet. Negyedik el?adásunk az iskolai eredményesség nemi különbségeit vizsgálja közép- és fels?fokon (középfokon 5, fels?fokon 9 mutatóval), és a nemi különbségek meghatározásakor többváltozós módszerekkel megpróbálja kisz?rni a társadalmi háttér hatását is. Utolsó el?adásunkban a fels?oktatásban oktató n?k sikerességét meghatározó tényez?ket vizsgáljuk, a fels?fokú eredményességet az oktatók munkájának hatékonysága felöl is közelítjük. El?adásaink vizsgálati területe a partiumi régió (Magyarország keleti határmenti övezete, Kárpátalja, valamint Erdély nyugati része). Vizsgálati módszerünk els?sorban kvantitatív, kérd?íves technikára épül, bár az oktatói eredményességnél kvalitatív (interjús) technikát is alkalmazunk. Az adatok feldolgozása során kereszttáblákkal, összehasonlító átlagokkal dolgozunk, egyik el?adásban többváltozós módszereket is felhasználunk. Eredményeink azt mutatják, hogy érdemes volt többféle mér?eszközzel kísérletet tennünk a fels?fokú eredményesség mérésére, és az eredményességre ható tényez?k (nem, családi háttér stb.) vonatkozásában is fontos eredményeket kaptunk. További kutatásainkban szeretnénk finomítani mér?eszközeinket egy egységes, de összetett mutató megalkotásával, figyelembe véve a hozzáadott érték szemléletet is. N1 - Összefoglalás magyar nyelven ER -