%0 Journal Article %@ 2063-3734 %A Varga Emőke %C Szeged %D 2021 %F acta:74829 %I Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar %J Módszertani közlemények %K Mese - óvodai nevelés, Óvodai nevelés - módszer %N 2 %P 65-92 %T A képeskönyvek óvodai felhasználása %U http://acta.bibl.u-szeged.hu/74829/ %V 61 %X A képeskönyvolvasás mint a mesélés speciális kommunikációs formája a történetmondás körüli és feletti metabeszéd létrejöttét teszi lehetővé. Ez a jellemző megkülönbözteti minden más meseközvetítési módtól, metodikai szempontból pedig, óvodai-intézményi keretek közt is, lehetőségek sokaságát kínálja: az anyanyelvi és a vizuális ismeretek és készségek fejlesztésén kívül többek közt a szociális és az érzelmi nevelés hasznos eszköze is lehet. A hazai intézményi gyakorlatban a képeskönyvhasználat metodikai stratégiái kevéssé kidolgozottak, noha a kutatás bizonyította, hogy a jól megválasztott és adekvát stratégiával közvetített, állóképes és hangzó szöveges narratívákból felépülő képeskönyvek szerepe az olvasóvá nevelésben jelentős. A tanulmány a nemzetközi képeskönyvkutatás alapkérdéseinek és a képeskönyv fogalmának meghatározása után az óvodai tevékenységekben megvalósuló képeskönyvolvasás (dialogikus olvasás), továbbá a képeskönyv-befogadás és -közvetítés feladatának összetettsége, valamint a szóban forgó könyvtípus mint multimediális eszköz fejlesztő hatásával foglalkozik. %Z Bibliogr.: p. 90-92. és a lábjegyzetekben ; összefoglalás magyar nyelven