%0 Journal Article %@ 2063-3734 %A Dudok Fanni %C Szeged %D 2021 %F acta:74838 %I Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar %J Módszertani közlemények %K Oktatásügy - Kelet-Közép-Európa %N 3 %P 5-25 %T A pedagógusok általános helyzete a kelet-közép-európai térség néhány országában %U http://acta.bibl.u-szeged.hu/74838/ %V 61 %X A tanárok, mint az oktatás központi szereplőinek helyzetén folyamatosan javítani szeretnének a kelet-közép-európai térség országaiban. A tanárok szakmai képzettségének fejlesztésére stratégiákat dolgoztak ki, amelyek lépései között szerepel a tanárképzés minőségének javítása, a teljesítményorientált fizetés kínálása, valamint továbbképzési és fejlesztési projektek felajánlása (Fredriksson, 2004). A tanárok szakmai fejlődése a minőségi oktatás egyik alapvető pillére, ezért az oktatási hatóságoknak, a kormányoknak és a kormányközi szervezeteknek biztosítaniuk kell, hogy a pedagógusok jó alapképzésben részesüljenek egyetemi szinten, így megfelelően felkészüljenek a tanári pályára. A pedagógusoknak minden országban lehetőségük van a szakmai fejlődésre és előmenetelre, ezek biztosítják a folyamatos fejlődést és elősegítik a kiégés csökkenését az új módszerek és lehetőségek bemutatásával (OECD, 2016a, 2017, 2019). A továbbképzéseken való részvételt gyakran kapcsolják össze béremeléssel, amely bérek eltérőek a vizsgált országokban az azonos iskolafokokon. Az oktatás hatékonyságát befolyásolhatja a pedagógusok motiváltsága, így a pedagógusok bére, ezért is fontos megvizsgálni a különbségeket a vizsgált térségben (Fredriksson, 2004; Schleicher, 2019). %Z Bibliogr.: p. 22-25. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven