TY  - CHAP
T3  - Szegedi pszichológiai tanulmányok
N2  - Kutatásunk a nyelvi és emlékezeti rendszerek fejl?désére és kapcsolódási pontjainak tisztázására irányult. F? kérdésünk, hogy a munkamemória és a procedurális emlékezeti rendszer nyelvi m?ködésbeli involváltsága a különböz? életkorokban milyen arányú. Három korcsoportban(9-11, 14-15 és 18-26 év) vizsgáltuk a munkamemóriát (Számterjedelem, Hallási mondatterjedelem), a procedurális emlékezeti rendszer tanulási hatékonyságát (ASRT) és a mondatmegértési teljesítményt (online: önütemezett olvasási sebességmérés; offline: ellen?rz? kérdések). A rendszerek önálló fejl?désével kapcsolatos eredményeink megfelelnek a szakirodalomban leírtaknak, minden rendszer az életkor el?rehaladtával egyre jobb teljesítménnyel m?ködik, de a procedurális rendszer egyre gyengébben tanul. Az emlékezeti rendszerek és a nyelv összefüggésére vonatkozó f? hipotézisünk ? mely szerint a fejl?dés során a nyelvi készség proceduralizálódik, és abban a munkamemória szerepe fokozatosan csökken ? beigazolódott. Eredményeink alapján úgy t?nik, a nyelv proceduralizációjának hátterében nem egy egyre jobban tanuló, hanem egy elsajátított nyelvi készséget egyre jobban használó procedurális rendszer áll. Our study investigated the development of language and memory systems, and the degree of involvation of procedural and working memory in language processes. In three age groups we tested working memory by Digit Span and Listening Span tests, learning efficiency of the procedural memory by ASRT, online sentence comprehension performance by word-by-word self-paced reading task, and off-line sentence comprehension by questions referring the presented sentences. All three systems showed improving performance with age except procedural memory which showed decreasing learning efficiency ? although it's working performance was increasing. Results confirm our main hypothesis about language proceduralization with age and the decreasing role of working memory in language processes.
N1  - Bibliogr.: p. 22-23. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Y1  - 2010///
SN  - 1789-6061
CY  - Szeged
SP  - 15
KW  - Memória
KW  -  Pszichológia
A1  -  Fazekas Kata
A1  -  Németh Kornél
A1  -  Csibri Péter
A1  -  Németh Dezs?
ID  - acta75336
UR  - http://acta.bibl.u-szeged.hu/75336/
PB  - Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Fels?oktatási Kiadó
TI  - A nyelvi proceduralizáció - a procedurális emlékezeti rendszer és a munkamemória változó szerepe a mondatmegértésben
EP  - 23
AV  - public
ER  -