TY - CHAP T3 - Szegedi pszichológiai tanulmányok N2 - Kutatásunk a nyelvi és emlékezeti rendszerek fejl?désére és kapcsolódási pontjainak tisztázására irányult. F? kérdésünk, hogy a munkamemória és a procedurális emlékezeti rendszer nyelvi m?ködésbeli involváltsága a különböz? életkorokban milyen arányú. Három korcsoportban(9-11, 14-15 és 18-26 év) vizsgáltuk a munkamemóriát (Számterjedelem, Hallási mondatterjedelem), a procedurális emlékezeti rendszer tanulási hatékonyságát (ASRT) és a mondatmegértési teljesítményt (online: önütemezett olvasási sebességmérés; offline: ellen?rz? kérdések). A rendszerek önálló fejl?désével kapcsolatos eredményeink megfelelnek a szakirodalomban leírtaknak, minden rendszer az életkor el?rehaladtával egyre jobb teljesítménnyel m?ködik, de a procedurális rendszer egyre gyengébben tanul. Az emlékezeti rendszerek és a nyelv összefüggésére vonatkozó f? hipotézisünk ? mely szerint a fejl?dés során a nyelvi készség proceduralizálódik, és abban a munkamemória szerepe fokozatosan csökken ? beigazolódott. Eredményeink alapján úgy t?nik, a nyelv proceduralizációjának hátterében nem egy egyre jobban tanuló, hanem egy elsajátított nyelvi készséget egyre jobban használó procedurális rendszer áll. Our study investigated the development of language and memory systems, and the degree of involvation of procedural and working memory in language processes. In three age groups we tested working memory by Digit Span and Listening Span tests, learning efficiency of the procedural memory by ASRT, online sentence comprehension performance by word-by-word self-paced reading task, and off-line sentence comprehension by questions referring the presented sentences. All three systems showed improving performance with age except procedural memory which showed decreasing learning efficiency ? although it's working performance was increasing. Results confirm our main hypothesis about language proceduralization with age and the decreasing role of working memory in language processes. N1 - Bibliogr.: p. 22-23. ; ill. ; összefoglalás magyar és angol nyelven Y1 - 2010/// SN - 1789-6061 CY - Szeged SP - 15 KW - Memória KW - Pszichológia A1 - Fazekas Kata A1 - Németh Kornél A1 - Csibri Péter A1 - Németh Dezs? ID - acta75336 UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/75336/ PB - Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Fels?oktatási Kiadó TI - A nyelvi proceduralizáció - a procedurális emlékezeti rendszer és a munkamemória változó szerepe a mondatmegértésben EP - 23 AV - public ER -