%X KutatĂĄsunk a nyelvi ĂŠs emlĂŠkezeti rendszerek fejlĹdĂŠsĂŠre ĂŠs kapcsolĂłdĂĄsi pontjainak tisztĂĄzĂĄsĂĄra irĂĄnyult. FĹ kĂŠrdĂŠsĂźnk, hogy a munkamemĂłria ĂŠs a procedurĂĄlis emlĂŠkezeti rendszer nyelvi mĹąkĂśdĂŠsbeli involvĂĄltsĂĄga a kĂźlĂśnbĂśzĹ ĂŠletkorokban milyen arĂĄnyĂş. HĂĄrom korcsoportban(9-11, 14-15 ĂŠs 18-26 ĂŠv) vizsgĂĄltuk a munkamemĂłriĂĄt (SzĂĄmterjedelem, HallĂĄsi mondatterjedelem), a procedurĂĄlis emlĂŠkezeti rendszer tanulĂĄsi hatĂŠkonysĂĄgĂĄt (ASRT) ĂŠs a mondatmegĂŠrtĂŠsi teljesĂtmĂŠnyt (online: ĂśnĂźtemezett olvasĂĄsi sebessĂŠgmĂŠrĂŠs; offline: ellenĹrzĹ kĂŠrdĂŠsek). A rendszerek ĂśnĂĄllĂł fejlĹdĂŠsĂŠvel kapcsolatos eredmĂŠnyeink megfelelnek a szakirodalomban leĂrtaknak, minden rendszer az ĂŠletkor elĹrehaladtĂĄval egyre jobb teljesĂtmĂŠnnyel mĹąkĂśdik, de a procedurĂĄlis rendszer egyre gyengĂŠbben tanul. Az emlĂŠkezeti rendszerek ĂŠs a nyelv ĂśsszefĂźggĂŠsĂŠre vonatkozĂł fĹ hipotĂŠzisĂźnk â mely szerint a fejlĹdĂŠs sorĂĄn a nyelvi kĂŠszsĂŠg proceduralizĂĄlĂłdik, ĂŠs abban a munkamemĂłria szerepe fokozatosan csĂśkken â beigazolĂłdott. EredmĂŠnyeink alapjĂĄn Ăşgy tĹąnik, a nyelv proceduralizĂĄciĂłjĂĄnak hĂĄtterĂŠben nem egy egyre jobban tanulĂł, hanem egy elsajĂĄtĂtott nyelvi kĂŠszsĂŠget egyre jobban hasznĂĄlĂł procedurĂĄlis rendszer ĂĄll. Our study investigated the development of language and memory systems, and the degree of involvation of procedural and working memory in language processes. In three age groups we tested working memory by Digit Span and Listening Span tests, learning efficiency of the procedural memory by ASRT, online sentence comprehension performance by word-by-word self-paced reading task, and off-line sentence comprehension by questions referring the presented sentences. All three systems showed improving performance with age except procedural memory which showed decreasing learning efficiency â although it's working performance was increasing. Results confirm our main hypothesis about language proceduralization with age and the decreasing role of working memory in language processes. %C Szeged %D 2010 %I Szegedi Egyetemi KiadĂł, JuhĂĄsz Gyula FelsĹoktatĂĄsi KiadĂł %S Szegedi pszicholĂłgiai tanulmĂĄnyok %J Szegedi pszicholĂłgiai tanulmĂĄnyok : 2010 %T A nyelvi proceduralizĂĄciĂł - a procedurĂĄlis emlĂŠkezeti rendszer ĂŠs a munkamemĂłria vĂĄltozĂł szerepe a mondatmegĂŠrtĂŠsben %K MemĂłria, PszicholĂłgia %A Fazekas Kata %A NĂŠmeth KornĂŠl %A Csibri PĂŠter %A NĂŠmeth DezsĹ %L acta75336 %O Bibliogr.: p. 22-23. ; ill. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar ĂŠs angol nyelven %P 15-23