TY - CHAP UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78873/ N2 - Az élethosszig tartó tanulás koncepciója az 1970-es években kezdett általánossá válni, és mára egész Európában egyetemes oktatáspolitikai és neveléstudományi paradigmává vált. Ennek legegyszer?bb definíciója: az egész életen át tartó tanulás egy születést?l a halálig tartó szándékos tanulási tevékenység, amelynek célja, hogy fejlessze valamennyi egyén ismereteit és kompetenciáját, akik részt kívánnak venni a tanulási folyamatokban. Az egész életen át történ? tanulás az oktatás alanyainak életkora szempontjából két nagy csoportra oszlik. Az egyik csoport, a ?diákok?, a másik csoportba soroljuk azokat, akik óvodás korukban (3. életévt?l) lépnek be az köz- és fels?oktatás rendszerébe, és onnan valamilyen min?sítéssel ? szakmunkás oklevél (általában 16. életév), érettségi (általában 18. életév) vagy diploma (általában 21- 23. életév) - lépnek ki és jelennek meg a munkaer?piacon. A másik csoport a feln?ttek, akik rövidebbhosszabb diáklét után kiléptek a munkaer?piacra, de valamilyen motiváció miatt szükségesnek érzik, hogy munka mellett még tanuljanak. Mindenféle tanulási folyamatban rendkívül fontos szerepet töltenek be a pszichológiai tényez?k, ezért jelen tanulmányunkban ezen, feln?ttkori tanulás pszichológia sajátosságait vázoljuk fel, illetve elemezzük azokat. Tanulmányunk három részb?l épül fel. Az els? részben Carl Rogers munkásságára (Rogers, 2004) alapozva bemutatjuk a feln?ttkori tanulás általános jellemz?it. Ehhez szorosan kapcsolódva felvázoljuk azokat a szociális változásokat, melyek a feln?ttkor egyes szakaszait jellemzik és alapvet?en befolyásolják a feln?ttkori tanulás formáit és eredményességét. Tanulmányunk második részében a tanulási folyamatban alanyként résztvev? feln?tt motivációit tárjuk fel. Számba vesszük a szóba jöhet? motivációs lehet?ségeket. Míg a harmadik részben levonjuk vizsgálódásunk konklúzióit. SP - 72 AV - public ID - acta78873 CY - Szeged N1 - Bibliogr.: 77. p. ; összefoglalás magyar nyelven PB - Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképz? Kar Gyógypedagógus-képz? Intézet TI - A feln?ttkori tanulás pszichológiai jellemz?i SN - 978-963-306-920-2 KW - Feln?ttoktatás KW - Tanulás - feln?ttek - motiváció A1 - Turcsányi Enik? Y1 - 2023/// EP - 77 ER -