%A TurcsĂĄnyi EnikĹ %K FelnĹttoktatĂĄs, TanulĂĄs - felnĹttek - motivĂĄciĂł %L acta78873 %D 2023 %C Szeged %T A felnĹttkori tanulĂĄs pszicholĂłgiai jellemzĹi %X Az ĂŠlethosszig tartĂł tanulĂĄs koncepciĂłja az 1970-es ĂŠvekben kezdett ĂĄltalĂĄnossĂĄ vĂĄlni, ĂŠs mĂĄra egĂŠsz EurĂłpĂĄban egyetemes oktatĂĄspolitikai ĂŠs nevelĂŠstudomĂĄnyi paradigmĂĄvĂĄ vĂĄlt. Ennek legegyszerĹąbb definĂciĂłja: az egĂŠsz ĂŠleten ĂĄt tartĂł tanulĂĄs egy szĂźletĂŠstĹl a halĂĄlig tartĂł szĂĄndĂŠkos tanulĂĄsi tevĂŠkenysĂŠg, amelynek cĂŠlja, hogy fejlessze valamennyi egyĂŠn ismereteit ĂŠs kompetenciĂĄjĂĄt, akik rĂŠszt kĂvĂĄnnak venni a tanulĂĄsi folyamatokban. Az egĂŠsz ĂŠleten ĂĄt tĂśrtĂŠnĹ tanulĂĄs az oktatĂĄs alanyainak ĂŠletkora szempontjĂĄbĂłl kĂŠt nagy csoportra oszlik. Az egyik csoport, a âdiĂĄkokâ, a mĂĄsik csoportba soroljuk azokat, akik ĂłvodĂĄs korukban (3. ĂŠletĂŠvtĹl) lĂŠpnek be az kĂśz- ĂŠs felsĹoktatĂĄs rendszerĂŠbe, ĂŠs onnan valamilyen minĹsĂtĂŠssel â szakmunkĂĄs oklevĂŠl (ĂĄltalĂĄban 16. ĂŠletĂŠv), ĂŠrettsĂŠgi (ĂĄltalĂĄban 18. ĂŠletĂŠv) vagy diploma (ĂĄltalĂĄban 21- 23. ĂŠletĂŠv) - lĂŠpnek ki ĂŠs jelennek meg a munkaerĹpiacon. A mĂĄsik csoport a felnĹttek, akik rĂśvidebbhosszabb diĂĄklĂŠt utĂĄn kilĂŠptek a munkaerĹpiacra, de valamilyen motivĂĄciĂł miatt szĂźksĂŠgesnek ĂŠrzik, hogy munka mellett mĂŠg tanuljanak. MindenfĂŠle tanulĂĄsi folyamatban rendkĂvĂźl fontos szerepet tĂśltenek be a pszicholĂłgiai tĂŠnyezĹk, ezĂŠrt jelen tanulmĂĄnyunkban ezen, felnĹttkori tanulĂĄs pszicholĂłgia sajĂĄtossĂĄgait vĂĄzoljuk fel, illetve elemezzĂźk azokat. TanulmĂĄnyunk hĂĄrom rĂŠszbĹl ĂŠpĂźl fel. Az elsĹ rĂŠszben Carl Rogers munkĂĄssĂĄgĂĄra (Rogers, 2004) alapozva bemutatjuk a felnĹttkori tanulĂĄs ĂĄltalĂĄnos jellemzĹit. Ehhez szorosan kapcsolĂłdva felvĂĄzoljuk azokat a szociĂĄlis vĂĄltozĂĄsokat, melyek a felnĹttkor egyes szakaszait jellemzik ĂŠs alapvetĹen befolyĂĄsoljĂĄk a felnĹttkori tanulĂĄs formĂĄit ĂŠs eredmĂŠnyessĂŠgĂŠt. TanulmĂĄnyunk mĂĄsodik rĂŠszĂŠben a tanulĂĄsi folyamatban alanykĂŠnt rĂŠsztvevĹ felnĹtt motivĂĄciĂłit tĂĄrjuk fel. SzĂĄmba vesszĂźk a szĂłba jĂśhetĹ motivĂĄciĂłs lehetĹsĂŠgeket. MĂg a harmadik rĂŠszben levonjuk vizsgĂĄlĂłdĂĄsunk konklĂşziĂłit. %O Bibliogr.: 77. p. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %J A gyĂłgypedagĂłgiai fejlesztĂŠs lehetĹsĂŠgei a kisgyermekkortĂłl felnĹttkorig %P 72-77 %I Szegedi TudomĂĄnyegyetem JuhĂĄsz Gyula PedagĂłguskĂŠpzĹ Kar GyĂłgypedagĂłgus-kĂŠpzĹ IntĂŠzet