TY - CHAP Y1 - 2021/// AV - public PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága CY - Szeged A1 - Fajt Balázs A1 - Bánhegyi Mátyás A1 - Vékási Adél A1 - Cseppent? Krisztina UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78903/ M1 - 14 TI - Nyelvtanárok és idegen nyelven oktató szaktanárok nyelvvizsga-moratóriummal kapcsolatos véleményei: egy kérd?íves felmérés eredményei EP - 29 T3 - Új kutatások a neveléstudományokban ID - acta78903 SN - 2062-090X SP - 20 KW - Kérd?íves felmérés KW - Idegen nyelv tanítása KW - Pedagógiai kutatás KW - Nyelvvizsgáztatás KW - Fels?oktatás N2 - A Covid?19-járványhelyzet hatására 2020 tavaszán hozott rendkívüli kormányrendelet értelmében több mint százezren vehették át diplomájukat nyelvvizsga-bizonyítvány megszerzése nélkül. Normál körülmények között ahhoz, hogy Magyarországon valaki diplomát szerezzen, minimálisan egy él? idegen nyelvb?l B2-es szint? komplex nyelvvizsgát kell tennie. A 2020-as rendelet hatására nyelvvizsga nélkül valóban sokak zárhatták le fels?oktatási tanulmányaikat, és léphettek be a munkaer?piacra, az intézkedés megítélésével ? tudomásunk szerint ? viszont még nem foglalkoznak tanulmányok. Annak érdekében, hogy a nyelvvizsga-moratóriumról és a nyelvvizsga hiányában át nem vett diplomák kérdéskörér?l szóló vélekedéseket szakmai diskurzusba csatornázzuk, nagymintás kvantitatív vizsgálatot végeztünk. Kutatásunkban kérd?íves módszer (N = 769) segítségével különböz? intézményekben oktató nyelvtanárok, illetve idegen nyelven oktató szaktanárok nyelvvizsgamoratóriummal kapcsolatos véleményeit mértük fel. Eredményeink azt mutatják, hogy a kérd?ívet kitölt?k jelent?s része szakmai szempontok mentén megkérd?jelezhet?nek tartja a rendeletet, illetve szkeptikus annak gazdasági hatását és társadalmi igazságosságát illet?en. N1 - Bibliogr.: p. 27-29. ; összefoglalás magyar nyelven ER -