relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78907/
title: A szociális hátrányból származó stressz verbális és nonverbális megnyilvánulásai az intézményben, valamint vizuális megjelenése a tanulói rajzon mint vizsgálati eszközön
creator:  Bredács Alice
creator:  Szakálos Sziringa
subject: 05. Társadalomtudományok
subject: 05.01. Pszichológia
subject: 05.03. Oktatástudomány
description: A pedagógusok által észlelt bizonyos jelenségek megértését több körülmény korlátozza vagy gátolja. Ezek közé soroljuk például a tanulók rendkívüli megnyilvánulásai mögött húzódó események feltárását és megértését, valamint a tanulói megismerés lehetőségeit. Fejlődésüket az iskolai teljesítmény és a magatartás alapján mérik, így alakul ki a kép a tanulóról és életkörülményeiről. A magatartásbeli váratlan, szokatlan változást a pedagógusok általában egy konkrét okra vagy eseményre vezetik vissza. A tanuló magatartásának története nem egyszerűsíthető így le, személyisége csak az őt körülvevő környezeti háttér jellemzőivel együtt érthető meg. A folyton visszatérő stresszforrások összeadódnak, és tartós stresszt, akár egészségromlást is okoznak. Feltárásuk életmentő lehet a tanulónak, teljesítménye is nőhet. A stresszhelyzet az ember és környezete közötti kölcsönhatás folyamatában újszerű magatartási választ igénylő vagy kontrollálhatatlannak, megoldhatatlannak vélt helyzetet jelent. A stresszforrás gyakran kapcsolható a hátrányos helyzethez. A vizsgálathoz olyan mérőeszköz készült, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmérése mellett a tanulók élethelyzeteinek, problémáinak megismerésére. A mérőeszköz bizonyíthatóan segíti a tanári megismerést és a tanuló önismeretét. A tanuló képessé válik felismerni, verbális és vizuális úton megfogalmazni az életében jelen lévő stresszforrásokat. Ez előrelépés a megoldáskereséshez, stresszoldáshoz. Az elégtelen szociális helyzetből eredő stressz tanulónként eltérő módon nyilvánul meg, de a vizsgálat egyes feltárást szolgáló elemei együttesen adnak teljes képet a tanuló állapotáról. Ez a fajta megnyilvánulás merőben eltér a mindennapi oktatási-nevelési folyamatok eddigi tapasztalataitól, mert előidézése, tudatosítása irányított úton történik és kerül feldolgozásra.
publisher: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
date: 2021
type: Könyv része
type: NonPeerReviewed
format: part
language: hu
identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78907/1/ukn_2021_074-088.pdf
identifier:    Bredács Alice;  Szakálos Sziringa:   A szociális hátrányból származó stressz verbális és nonverbális megnyilvánulásai az intézményben, valamint vizuális megjelenése a tanulói rajzon mint vizsgálati eszközön.  In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14).  pp. 74-88. (2021)   
language: hun