TY  - CHAP
Y1  - 2021///
AV  - public
PB  - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
CY  - Szeged
A1  -  Bredács Alice
A1  -  Szakálos Sziringa
UR  - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78907/
M1  - 14
TI  - A szociális hátrányból származó stressz verbális és nonverbális megnyilvánulásai az intézményben, valamint vizuális megjelenése a tanulói rajzon mint vizsgálati eszközön
EP  - 88
T3  - Új kutatások a neveléstudományokban
ID  - acta78907
SN  - 2062-090X
SP  - 74
KW  - Stresszkezelés
KW  -  Megküzd?képesség fejlesztése
KW  -  Önismeret
KW  -  Képességfejlesztés
N2  - A pedagógusok által észlelt bizonyos jelenségek megértését több körülmény korlátozza vagy gátolja. Ezek közé soroljuk például a tanulók rendkívüli megnyilvánulásai mögött húzódó események feltárását és megértését, valamint a tanulói megismerés lehet?ségeit. Fejl?désüket az iskolai teljesítmény és a magatartás alapján mérik, így alakul ki a kép a tanulóról és életkörülményeir?l. A magatartásbeli váratlan, szokatlan változást a pedagógusok általában egy konkrét okra vagy eseményre vezetik vissza. A tanuló magatartásának története nem egyszer?síthet? így le, személyisége csak az ?t körülvev? környezeti háttér jellemz?ivel együtt érthet? meg. A folyton visszatér? stresszforrások összeadódnak, és tartós stresszt, akár egészségromlást is okoznak. Feltárásuk életment? lehet a tanulónak, teljesítménye is n?het. A stresszhelyzet az ember és környezete közötti kölcsönhatás folyamatában újszer? magatartási választ igényl? vagy kontrollálhatatlannak, megoldhatatlannak vélt helyzetet jelent. A stresszforrás gyakran kapcsolható a hátrányos helyzethez. A vizsgálathoz olyan mér?eszköz készült, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmérése mellett a tanulók élethelyzeteinek, problémáinak megismerésére. A mér?eszköz bizonyíthatóan segíti a tanári megismerést és a tanuló önismeretét. A tanuló képessé válik felismerni, verbális és vizuális úton megfogalmazni az életében jelen lév? stresszforrásokat. Ez el?relépés a megoldáskereséshez, stresszoldáshoz. Az elégtelen szociális helyzetb?l ered? stressz tanulónként eltér? módon nyilvánul meg, de a vizsgálat egyes feltárást szolgáló elemei együttesen adnak teljes képet a tanuló állapotáról. Ez a fajta megnyilvánulás mer?ben eltér a mindennapi oktatási-nevelési folyamatok eddigi tapasztalataitól, mert el?idézése, tudatosítása irányított úton történik és kerül feldolgozásra.
N1  - Bibliogr.: p. 86-87. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
ER  -