%A BredĂĄcs Alice %A SzakĂĄlos Sziringa %S Ăj kutatĂĄsok a nevelĂŠstudomĂĄnyokban %V 14 %X A pedagĂłgusok ĂĄltal ĂŠszlelt bizonyos jelensĂŠgek megĂŠrtĂŠsĂŠt tĂśbb kĂśrĂźlmĂŠny korlĂĄtozza vagy gĂĄtolja. Ezek kĂśzĂŠ soroljuk pĂŠldĂĄul a tanulĂłk rendkĂvĂźli megnyilvĂĄnulĂĄsai mĂśgĂśtt hĂşzĂłdĂł esemĂŠnyek feltĂĄrĂĄsĂĄt ĂŠs megĂŠrtĂŠsĂŠt, valamint a tanulĂłi megismerĂŠs lehetĹsĂŠgeit. FejlĹdĂŠsĂźket az iskolai teljesĂtmĂŠny ĂŠs a magatartĂĄs alapjĂĄn mĂŠrik, Ăgy alakul ki a kĂŠp a tanulĂłrĂłl ĂŠs ĂŠletkĂśrĂźlmĂŠnyeirĹl. A magatartĂĄsbeli vĂĄratlan, szokatlan vĂĄltozĂĄst a pedagĂłgusok ĂĄltalĂĄban egy konkrĂŠt okra vagy esemĂŠnyre vezetik vissza. A tanulĂł magatartĂĄsĂĄnak tĂśrtĂŠnete nem egyszerĹąsĂthetĹ Ăgy le, szemĂŠlyisĂŠge csak az Ĺt kĂśrĂźlvevĹ kĂśrnyezeti hĂĄttĂŠr jellemzĹivel egyĂźtt ĂŠrthetĹ meg. A folyton visszatĂŠrĹ stresszforrĂĄsok ĂśsszeadĂłdnak, ĂŠs tartĂłs stresszt, akĂĄr egĂŠszsĂŠgromlĂĄst is okoznak. FeltĂĄrĂĄsuk ĂŠletmentĹ lehet a tanulĂłnak, teljesĂtmĂŠnye is nĹhet. A stresszhelyzet az ember ĂŠs kĂśrnyezete kĂśzĂśtti kĂślcsĂśnhatĂĄs folyamatĂĄban ĂşjszerĹą magatartĂĄsi vĂĄlaszt igĂŠnylĹ vagy kontrollĂĄlhatatlannak, megoldhatatlannak vĂŠlt helyzetet jelent. A stresszforrĂĄs gyakran kapcsolhatĂł a hĂĄtrĂĄnyos helyzethez. A vizsgĂĄlathoz olyan mĂŠrĹeszkĂśz kĂŠszĂźlt, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmĂŠrĂŠse mellett a tanulĂłk ĂŠlethelyzeteinek, problĂŠmĂĄinak megismerĂŠsĂŠre. A mĂŠrĹeszkĂśz bizonyĂthatĂłan segĂti a tanĂĄri megismerĂŠst ĂŠs a tanulĂł ĂśnismeretĂŠt. A tanulĂł kĂŠpessĂŠ vĂĄlik felismerni, verbĂĄlis ĂŠs vizuĂĄlis Ăşton megfogalmazni az ĂŠletĂŠben jelen lĂŠvĹ stresszforrĂĄsokat. Ez elĹrelĂŠpĂŠs a megoldĂĄskeresĂŠshez, stresszoldĂĄshoz. Az elĂŠgtelen szociĂĄlis helyzetbĹl eredĹ stressz tanulĂłnkĂŠnt eltĂŠrĹ mĂłdon nyilvĂĄnul meg, de a vizsgĂĄlat egyes feltĂĄrĂĄst szolgĂĄlĂł elemei egyĂźttesen adnak teljes kĂŠpet a tanulĂł ĂĄllapotĂĄrĂłl. Ez a fajta megnyilvĂĄnulĂĄs merĹben eltĂŠr a mindennapi oktatĂĄsi-nevelĂŠsi folyamatok eddigi tapasztalataitĂłl, mert elĹidĂŠzĂŠse, tudatosĂtĂĄsa irĂĄnyĂtott Ăşton tĂśrtĂŠnik ĂŠs kerĂźl feldolgozĂĄsra. %P 74-88 %J Ăj kutatĂĄsok a nevelĂŠstudomĂĄnyokban 2021 : a nevelĂŠstudomĂĄny vĂĄlaszai a jĂśvĹ kihĂvĂĄsaira %K StresszkezelĂŠs, MegkĂźzdĹkĂŠpessĂŠg fejlesztĂŠse, Ănismeret, KĂŠpessĂŠgfejlesztĂŠs %L acta78907 %D 2021 %C Szeged %T A szociĂĄlis hĂĄtrĂĄnybĂłl szĂĄrmazĂł stressz verbĂĄlis ĂŠs nonverbĂĄlis megnyilvĂĄnulĂĄsai az intĂŠzmĂŠnyben, valamint vizuĂĄlis megjelenĂŠse a tanulĂłi rajzon mint vizsgĂĄlati eszkĂśzĂśn %O Bibliogr.: p. 86-87. ; ill. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %I Szegedi TudomĂĄnyegyetem NevelĂŠstudomĂĄnyi IntĂŠzet, Magyar TudomĂĄnyos AkadĂŠmia PedagĂłgiai TudomĂĄnyos BizottsĂĄga