%A  BredĂĄcs Alice
%A  SzakĂĄlos Sziringa
%S Új kutatások a neveléstudományokban
%V 14
%X A pedagógusok által észlelt bizonyos jelenségek megértését több körülmény korlátozza vagy gátolja. Ezek közé soroljuk például a tanulók rendkívüli megnyilvánulásai mögött húzódó események feltárását és megértését, valamint a tanulói megismerés lehetőségeit. Fejlődésüket az iskolai teljesítmény és a magatartás alapján mérik, így alakul ki a kép a tanulóról és életkörülményeiről. A magatartásbeli váratlan, szokatlan változást a pedagógusok általában egy konkrét okra vagy eseményre vezetik vissza. A tanuló magatartásának története nem egyszerűsíthető így le, személyisége csak az őt körülvevő környezeti háttér jellemzőivel együtt érthető meg. A folyton visszatérő stresszforrások összeadódnak, és tartós stresszt, akár egészségromlást is okoznak. Feltárásuk életmentő lehet a tanulónak, teljesítménye is nőhet. A stresszhelyzet az ember és környezete közötti kölcsönhatás folyamatában újszerű magatartási választ igénylő vagy kontrollálhatatlannak, megoldhatatlannak vélt helyzetet jelent. A stresszforrás gyakran kapcsolható a hátrányos helyzethez. A vizsgálathoz olyan mérőeszköz készült, amely alkalmas a rajztechnikai szint felmérése mellett a tanulók élethelyzeteinek, problémáinak megismerésére. A mérőeszköz bizonyíthatóan segíti a tanári megismerést és a tanuló önismeretét. A tanuló képessé válik felismerni, verbális és vizuális úton megfogalmazni az életében jelen lévő stresszforrásokat. Ez előrelépés a megoldáskereséshez, stresszoldáshoz. Az elégtelen szociális helyzetből eredő stressz tanulónként eltérő módon nyilvánul meg, de a vizsgálat egyes feltárást szolgáló elemei együttesen adnak teljes képet a tanuló állapotáról. Ez a fajta megnyilvánulás merőben eltér a mindennapi oktatási-nevelési folyamatok eddigi tapasztalataitól, mert előidézése, tudatosítása irányított úton történik és kerül feldolgozásra.
%P 74-88
%J Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
%K Stresszkezelés, Megküzdőképesség fejlesztése, Önismeret, Képességfejlesztés
%L acta78907
%D 2021
%C Szeged
%T A szociĂĄlis hĂĄtrĂĄnybĂłl szĂĄrmazĂł stressz verbĂĄlis ĂŠs nonverbĂĄlis megnyilvĂĄnulĂĄsai az intĂŠzmĂŠnyben, valamint vizuĂĄlis megjelenĂŠse a tanulĂłi rajzon mint vizsgĂĄlati eszkĂśzĂśn
%O Bibliogr.: p. 86-87. ; ill. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven
%I Szegedi TudomĂĄnyegyetem NevelĂŠstudomĂĄnyi IntĂŠzet, Magyar TudomĂĄnyos AkadĂŠmia PedagĂłgiai TudomĂĄnyos BizottsĂĄga