TY - CHAP N2 - A világméret? járvány kitörését követ?en a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális ? más kifejezéssel online vagy távolléti ? oktatás, els?sorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szül?i bevonódás a korábbiaktól (ti. jelenléti oktatás) eltér? figyelmet kapott, hiszen az otthoni tanulás új értelmet nyert az otthonokba beköltöz? iskola miatt. A szül? és a pedagógus együttm?ködése pedig azon túl, hogy teljes mértékben az online térbe helyez?dött át, új síkra lépett: a szül?k eddig soha nem tapasztalt módon tekinthettek be a tanórai történésekbe, s?t a megfelel? helyszín és az IKT-eszközök biztosításától kezdve, a tananyag megértésén keresztül, a házi feladatok befotózásáig maguk is aktív részeseivé váltak a tanítási-tanulási folyamatnak. Mindezen újkelet? kihívások eredményessége természetesen a családi háttér által biztosított lehet?ségek és feltételek függvénye is volt a pedagógusok és az iskola er?feszítései mellett, tehát a klasszikus nevelésszociológiai tétel (ti. a társadalmi háttér, a szocioökonómiai státusz és az iskolai eredményesség, pályafutás szorosan összefügg) feltételezhet?en az iskola falain kívül rekedt oktatásban is érvényesült. Tanulmányunkban a hátrányos helyzet? tanulók otthoni tanulásának jellegzetességeit tártuk fel két különböz? vizsgálat adatainak segítségével. Az els? kutatás közvetlenül a pandémia kitörése el?tt, a jelenléti oktatás idején készült, a másik felmérés az els? hullámot követ? karantén miatt elrendelt távolléti oktatás tanulságait igyekezett megragadni. A két adatfelvétel szerencsés id?zítésének köszönhet?en az otthoni tanulást, a szül?k bevonódását, a családi háttér által biztosított lehet?ségeket hagyományos és atipikus körülmények között vizsgálhattuk a hátrányos helyzet? tanulók és családjaik körében. SN - 2062-090X AV - public UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78915/ CY - Szeged KW - Hátrányos helyzet? fiatalok - nevelés KW - Digitális oktatás - módszer KW - Oktatás - számítógép alkalmazása Y1 - 2021/// TI - Hátrányos helyzet? tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején M1 - 14 ID - acta78915 SP - 192 N1 - Bibliogr.: p. 206-207. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága A1 - Engler Ágnes A1 - Antal István A1 - Markos Valéria A1 - Trásy Lilla A1 - Pári András EP - 207 T3 - Új kutatások a neveléstudományokban ER -