TY - CHAP T3 - Új kutatások a neveléstudományokban TI - Kibontakozást és tanulást segít? szolgáltatások sajátos nevelési igény? fiataloknak a gödi orientációs évben KW - Csökkent képesség? gyermek oktatása KW - Gyógypedagógia SP - 208 UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78916/ N2 - Célok: Jelen el?adásban olyan szolgáltatásokat mutatunk be, melyek sajátos nevelési igény? (SNI) fiatalok kibontakozását és tanulását segítették a gödi orientációs évben - azzal a céllal, hogy a felvetett kérdésekkel, a kialakított keretek, jó gyakorlatok és nehézségek bemutatásával hozzájáruljunk az SNI fiatalok támogatásának rendszerszint? fejlesztéséhez. Elméleti keretek: A KSH adatközlése szerint középfokú oktatásban mintegy 24 ezer különleges bánásmódot igényl? fiatal vesz részt (?k a középfokú oktatásban résztvev?k 5,9%-át adják); ebb?l szakképz? iskolába 7,8 ezer f? (a szakképz? iskolások 12%-a) jár. A gödi Piarista Szakképz? iskolában a különleges bánásmódot igényl? fiatalok aránya az országos átlagnál lényegesen magasabb (41%); mintegy 17% az SNI diákok hányada, mellettük az iskola tanulóinak további negyede BTMN-es diagnózissal rendelkezik. A fogyatékos és SNI fiatalok kibontakozásának, különösen életpályatervezésének, pályaorientációjának, munkaer?-piaci részvételének támogatása különösen fontos feladat (lásd err?l pl. Billédi és mtsai, 2020a, 2020b, Szauer és mtsai, 2016;), figyelembe véve az érintett fiatalok lemorzsolódásának tendenciáit, illetve az iskolarendszerb?l való kimaradás után megfigyelhet?, sokszor egyre kedvez?tlenebbé váló életkörülményeket, a feln?tt-lét megkezdésének és a munkaer?-piaci kapcsolódásnak a nehézségeit (Bognár és mtsai, 2009; Csákvári & Cs. Ferenczi, 2018; Nagy, 2011; Szekeres, 2014, Bokányi-Szabó, 2015 és mások). Jelen el?adás az SNI fiatalok hatékony támogatásának kérdésköréhez illeszkedik. Módszerek: Az el?adás a szolgáltatásfejlesztés és -megvalósítás gyakorlati tapasztalatainak elemz? értékelésén alapul. Eredmények: A váci Piarista Kilátó Központ és a gödi Piarista Szakképz? Iskola és Kollégium együttm?ködésében megvalósult innovációs modellprogramhoz kapcsolódóan a Piarista Kilátó Központ a diákok, különösképpen a sajátos nevelési igény? diákok kibontakozását segít? támogató szolgáltatásokat is nyújtott: így a csoportos életpályakompetencia-fejlesztést biztosító heti rendszeresség? foglalkozások mellett egyéni életpálya-központú pályaorientációs pszichológiai tanácsadást és fejlesztést, valamint speciális gyógypedagógiai fejlesztést. Jelen tanulmányunkban ezen szolgáltatások részletes ismertetése mellett be kívánjuk mutatni, hogy ezek a szolgáltatások hogyan kapcsolódnak a piarista szemlélethez, a ?piaristasághoz?, valamint az integrációval, inklúzióval és a lemorzsolódás megel?zésével foglalkozó elméleti-szakmai irányokhoz és gyakorlati megfontolásokhoz. Elméleti és oktatási relevanciák: Úgy véljük, hogy a Piarista Kilátó Központban e területen történt szolgáltatás-fejlesztés és a modellprogramban az együttm?ködések során szerzett tapasztalatok fontos tanulsággal szolgálhatnak a sajátos nevelési igény? fiatalok ellátásához és támogatásához kapcsolódó rendszerszint? kérdések és bizonytalanságok megválaszolásához is. CY - Szeged AV - public M1 - 14 ID - acta78916 A1 - Glied Helga A1 - Nagy Zita Éva A1 - Lázár László SN - 2062-090X Y1 - 2021/// N1 - Bibliogr.: p. 220-221. ; összefoglalás magyar nyelven PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága EP - 221 ER -