%A Glied Helga %A Nagy Zita Ăva %A LĂĄzĂĄr LĂĄszlĂł %S Ăj kutatĂĄsok a nevelĂŠstudomĂĄnyokban %V 14 %X CĂŠlok: Jelen elĹadĂĄsban olyan szolgĂĄltatĂĄsokat mutatunk be, melyek sajĂĄtos nevelĂŠsi igĂŠnyĹą (SNI) fiatalok kibontakozĂĄsĂĄt ĂŠs tanulĂĄsĂĄt segĂtettĂŠk a gĂśdi orientĂĄciĂłs ĂŠvben - azzal a cĂŠllal, hogy a felvetett kĂŠrdĂŠsekkel, a kialakĂtott keretek, jĂł gyakorlatok ĂŠs nehĂŠzsĂŠgek bemutatĂĄsĂĄval hozzĂĄjĂĄruljunk az SNI fiatalok tĂĄmogatĂĄsĂĄnak rendszerszintĹą fejlesztĂŠsĂŠhez. ElmĂŠleti keretek: A KSH adatkĂśzlĂŠse szerint kĂśzĂŠpfokĂş oktatĂĄsban mintegy 24 ezer kĂźlĂśnleges bĂĄnĂĄsmĂłdot igĂŠnylĹ fiatal vesz rĂŠszt (Ĺk a kĂśzĂŠpfokĂş oktatĂĄsban rĂŠsztvevĹk 5,9%-ĂĄt adjĂĄk); ebbĹl szakkĂŠpzĹ iskolĂĄba 7,8 ezer fĹ (a szakkĂŠpzĹ iskolĂĄsok 12%-a) jĂĄr. A gĂśdi Piarista SzakkĂŠpzĹ iskolĂĄban a kĂźlĂśnleges bĂĄnĂĄsmĂłdot igĂŠnylĹ fiatalok arĂĄnya az orszĂĄgos ĂĄtlagnĂĄl lĂŠnyegesen magasabb (41%); mintegy 17% az SNI diĂĄkok hĂĄnyada, mellettĂźk az iskola tanulĂłinak tovĂĄbbi negyede BTMN-es diagnĂłzissal rendelkezik. A fogyatĂŠkos ĂŠs SNI fiatalok kibontakozĂĄsĂĄnak, kĂźlĂśnĂśsen ĂŠletpĂĄlyatervezĂŠsĂŠnek, pĂĄlyaorientĂĄciĂłjĂĄnak, munkaerĹ-piaci rĂŠszvĂŠtelĂŠnek tĂĄmogatĂĄsa kĂźlĂśnĂśsen fontos feladat (lĂĄsd errĹl pl. BillĂŠdi ĂŠs mtsai, 2020a, 2020b, Szauer ĂŠs mtsai, 2016;), figyelembe vĂŠve az ĂŠrintett fiatalok lemorzsolĂłdĂĄsĂĄnak tendenciĂĄit, illetve az iskolarendszerbĹl valĂł kimaradĂĄs utĂĄn megfigyelhetĹ, sokszor egyre kedvezĹtlenebbĂŠ vĂĄlĂł ĂŠletkĂśrĂźlmĂŠnyeket, a felnĹtt-lĂŠt megkezdĂŠsĂŠnek ĂŠs a munkaerĹ-piaci kapcsolĂłdĂĄsnak a nehĂŠzsĂŠgeit (BognĂĄr ĂŠs mtsai, 2009; CsĂĄkvĂĄri & Cs. Ferenczi, 2018; Nagy, 2011; Szekeres, 2014, BokĂĄnyi-SzabĂł, 2015 ĂŠs mĂĄsok). Jelen elĹadĂĄs az SNI fiatalok hatĂŠkony tĂĄmogatĂĄsĂĄnak kĂŠrdĂŠskĂśrĂŠhez illeszkedik. MĂłdszerek: Az elĹadĂĄs a szolgĂĄltatĂĄsfejlesztĂŠs ĂŠs -megvalĂłsĂtĂĄs gyakorlati tapasztalatainak elemzĹ ĂŠrtĂŠkelĂŠsĂŠn alapul. EredmĂŠnyek: A vĂĄci Piarista KilĂĄtĂł KĂśzpont ĂŠs a gĂśdi Piarista SzakkĂŠpzĹ Iskola ĂŠs KollĂŠgium egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsĂŠben megvalĂłsult innovĂĄciĂłs modellprogramhoz kapcsolĂłdĂłan a Piarista KilĂĄtĂł KĂśzpont a diĂĄkok, kĂźlĂśnĂśskĂŠppen a sajĂĄtos nevelĂŠsi igĂŠnyĹą diĂĄkok kibontakozĂĄsĂĄt segĂtĹ tĂĄmogatĂł szolgĂĄltatĂĄsokat is nyĂşjtott: Ăgy a csoportos ĂŠletpĂĄlyakompetencia-fejlesztĂŠst biztosĂtĂł heti rendszeressĂŠgĹą foglalkozĂĄsok mellett egyĂŠni ĂŠletpĂĄlya-kĂśzpontĂş pĂĄlyaorientĂĄciĂłs pszicholĂłgiai tanĂĄcsadĂĄst ĂŠs fejlesztĂŠst, valamint speciĂĄlis gyĂłgypedagĂłgiai fejlesztĂŠst. Jelen tanulmĂĄnyunkban ezen szolgĂĄltatĂĄsok rĂŠszletes ismertetĂŠse mellett be kĂvĂĄnjuk mutatni, hogy ezek a szolgĂĄltatĂĄsok hogyan kapcsolĂłdnak a piarista szemlĂŠlethez, a âpiaristasĂĄghozâ, valamint az integrĂĄciĂłval, inklĂşziĂłval ĂŠs a lemorzsolĂłdĂĄs megelĹzĂŠsĂŠvel foglalkozĂł elmĂŠleti-szakmai irĂĄnyokhoz ĂŠs gyakorlati megfontolĂĄsokhoz. ElmĂŠleti ĂŠs oktatĂĄsi relevanciĂĄk: Ăgy vĂŠljĂźk, hogy a Piarista KilĂĄtĂł KĂśzpontban e terĂźleten tĂśrtĂŠnt szolgĂĄltatĂĄs-fejlesztĂŠs ĂŠs a modellprogramban az egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsek sorĂĄn szerzett tapasztalatok fontos tanulsĂĄggal szolgĂĄlhatnak a sajĂĄtos nevelĂŠsi igĂŠnyĹą fiatalok ellĂĄtĂĄsĂĄhoz ĂŠs tĂĄmogatĂĄsĂĄhoz kapcsolĂłdĂł rendszerszintĹą kĂŠrdĂŠsek ĂŠs bizonytalansĂĄgok megvĂĄlaszolĂĄsĂĄhoz is. %P 208-221 %J Ăj kutatĂĄsok a nevelĂŠstudomĂĄnyokban 2021 : a nevelĂŠstudomĂĄny vĂĄlaszai a jĂśvĹ kihĂvĂĄsaira %K CsĂśkkent kĂŠpessĂŠgĹą gyermek oktatĂĄsa, GyĂłgypedagĂłgia %L acta78916 %D 2021 %C Szeged %T KibontakozĂĄst ĂŠs tanulĂĄst segĂtĹ szolgĂĄltatĂĄsok sajĂĄtos nevelĂŠsi igĂŠnyĹą fiataloknak a gĂśdi orientĂĄciĂłs ĂŠvben %O Bibliogr.: p. 220-221. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %I Szegedi TudomĂĄnyegyetem NevelĂŠstudomĂĄnyi IntĂŠzet, Magyar TudomĂĄnyos AkadĂŠmia PedagĂłgiai TudomĂĄnyos BizottsĂĄga