relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78917/ title: Tanítási gyakorlat tantermi jelenlét nélkül : tanárjelöltek tapasztalatai a Covid-lezárás idején creator: Gordon Győri János creator: Fehérvári Anikó creator: Kiss Edina creator: Raátz Judit subject: 05. Társadalomtudományok subject: 05.03. Oktatástudomány description: A Covid–19 világszintű elterjedése 2020 tavaszán globális iskolabezárásokhoz vezetett. Ez szélsőséges kihívások elé állította az oktatásban résztvevőket annak minden szintjén. Így történt ez a tanárképzéssel is, amelynek az egyik meghatározó szegmensét képviselő tanítási gyakorlat eddig megszokott keretei teljesen átíródtak. Veszélybe került minden olyan képzési elem, amelynek fejlesztésében a tanítási gyakorlatra vonatkozóan kritikus szerepet tulajdonítanak a tanárképzési programok (Moyo, 2020). Ilyen például a tantermi kommunikáció fejlesztése, a tanárjelölt és mentora szakmai kapcsolata, az iskolai élet megismerése, a tanári énkép és identitás formálódása, a szakmához és a pályához való viszonyulás alakítása. Tanulmányunk bevezetőjében röviden összefoglaljuk az ezzel az időszakkal foglalkozó szakirodalmat, majd saját 2020–2021-ben végzett kutatásunkat mutatjuk be, amelyben a kérdőíves adatgyűjtést metaforaelemzéssel, illetve félig strukturált interjúkkal egészítettük ki. Eredményeinkből jól látszik, hogy a távolsági oktatás a felek közötti kommunikáció elnehezülésével nagyon sok problémát szült. Figyelemre méltó az a megállapítás is, hogy bár ez az időszak általánosságban nem bizonytalanította el tanárjelöltjeinket, azonban a jövőre vonatkozóan bíznak a személyes jelenlétben mint a tanítás mesterségének lényegében. publisher: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága date: 2021 type: Könyv része type: NonPeerReviewed format: part language: hu identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/78917/1/ukn_2021_222-238.pdf identifier: Gordon Győri János; Fehérvári Anikó; Kiss Edina; Raátz Judit: Tanítási gyakorlat tantermi jelenlét nélkül : tanárjelöltek tapasztalatai a Covid-lezárás idején. In: Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira, (14). pp. 222-238. (2021) language: hun