%C Szeged
%D 2021
%V 14
%T TanĂ­tĂĄsi gyakorlat tantermi jelenlĂŠt nĂŠlkĂźl : tanĂĄrjelĂśltek tapasztalatai a Covid-lezĂĄrĂĄs idejĂŠn
%A  Gordon Győri János
%A  FehĂŠrvĂĄri AnikĂł
%A  Kiss Edina
%A  RaĂĄtz Judit
%X A Covid–19 világszintű elterjedése 2020 tavaszán globális iskolabezárásokhoz vezetett. Ez szélsőséges kihívások elé állította az oktatásban résztvevőket annak minden szintjén. Így történt ez a tanárképzéssel is, amelynek az egyik meghatározó szegmensét képviselő tanítási gyakorlat eddig megszokott keretei teljesen átíródtak. Veszélybe került minden olyan képzési elem, amelynek fejlesztésében a tanítási gyakorlatra vonatkozóan kritikus szerepet tulajdonítanak a tanárképzési programok (Moyo, 2020). Ilyen például a tantermi kommunikáció fejlesztése, a tanárjelölt és mentora szakmai kapcsolata, az iskolai élet megismerése, a tanári énkép és identitás formálódása, a szakmához és a pályához való viszonyulás alakítása. Tanulmányunk bevezetőjében röviden összefoglaljuk az ezzel az időszakkal foglalkozó szakirodalmat, majd saját 2020–2021-ben végzett kutatásunkat mutatjuk be, amelyben a kérdőíves adatgyűjtést metaforaelemzéssel, illetve félig strukturált interjúkkal egészítettük ki. Eredményeinkből jól látszik, hogy a távolsági oktatás a felek közötti kommunikáció elnehezülésével nagyon sok problémát szült. Figyelemre méltó az a megállapítás is, hogy bár ez az időszak általánosságban nem bizonytalanította el tanárjelöltjeinket, azonban a jövőre vonatkozóan bíznak a személyes jelenlétben mint a tanítás mesterségének lényegében.
%I Szegedi TudomĂĄnyegyetem NevelĂŠstudomĂĄnyi IntĂŠzet, Magyar TudomĂĄnyos AkadĂŠmia PedagĂłgiai TudomĂĄnyos BizottsĂĄga
%J Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
%K VilĂĄgjĂĄrvĂĄny - 2020-2021, DigitĂĄlis oktatĂĄs - mĂłdszer, OktatĂĄs - szĂĄmĂ­tĂłgĂŠp alkalmazĂĄsa, TanĂĄrkĂŠpzĂŠs
%S Új kutatások a neveléstudományokban
%O Bibliogr.: p. 237-238. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven
%L acta78917
%P 222-238