TY  - CHAP
T3  - Új kutatások a neveléstudományokban
TI  - Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben
KW  - Digitális munkarend
KW  -  Pedagógiai kutatás
KW  -  Világjárvány - 2020-2021
KW  -  Digitális oktatás - módszer
KW  -  Oktatás - számítógép alkalmazása
KW  -  Hátrányos helyzet? fiatalok - nevelés
KW  -  Kérd?íves felmérés
SP  - 239
UR  - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78918/
N2  - A digitális transzformáció hatása már régóta érezhet? az oktatási szektorban. Az elmúlt évben a köznevelési intézmények kényszer?en alkalmazkodtak a digitális munkarend sajátosságaihoz. Az iskolabezárások, illetve a digitális munkarend negatív hatásai között említhetjük a tanulmányi elmaradást (learning loss), amely a munkaer?piacra és így a gazdaságra is kihatással bír. Szintén a negatív hatások közé sorolhatjuk a társas-szocializációs hatások elmaradását (UNESCO, UNICEF, & World Bank, 2021). Több kutatás is foglalkozott már a magyar köznevelés tapasztalataival (Engler et al., 2021; Fekete M., 2020; Fekete & Porkoláb, 2020; Nahalka, 2021; Polónyi, 2021;). Mindezek alapján fontos kérdés, hogy az intézmények hogyan viselkedtek ebben a helyzetben, milyen alkalmazkodási stratégiákat valósítottak meg. Kutatásunkban egy országos projekt hatásméréséhez kapcsolódóan mértük fel 2020 májusában hátrányos helyzet? térségekben m?köd? általános iskolák pedagógusai körében a digitális munkarendre való átállás tapasztalatait egy online kérd?ív segítségével. A tisztított adatbázisban 343 intézmény 4028 pedagógusának válaszai szerepelnek. A demográfiai kérdések mellett felhasználtuk a pedagógusok digitális kompetenciáját mér? DigCompEdu-kérd?ívet (Redecker & Punie, 2017), illetve saját fejlesztés? kérdéseket tettünk fel a digitális munkarend megvalósításával kapcsolatosan. A kutatás során létrehozott keretrendszer a megküzdési stratégiák analógiája alapján írja le az els?dleges pedagógiai reakciókat a pedagógiai gyakorlat változása, a rendelkezésre álló el?feltételek, illetve a pedagógusok digitális kompetenciája és a diákok elérése tükrében.
CY  - Szeged
AV  - public
M1  - 14
ID  - acta78918
A1  -  Horváth László
SN  - 2062-090X
Y1  - 2021///
N1  - Bibliogr.: 252. p. ; összefoglalás magyar nyelven
PB  - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága
EP  - 252
ER  -