TY - CHAP T3 - Új kutatások a neveléstudományokban TI - Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarendben KW - Digitális munkarend KW - Pedagógiai kutatás KW - Világjárvány - 2020-2021 KW - Digitális oktatás - módszer KW - Oktatás - számítógép alkalmazása KW - Hátrányos helyzet? fiatalok - nevelés KW - Kérd?íves felmérés SP - 239 UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/78918/ N2 - A digitális transzformáció hatása már régóta érezhet? az oktatási szektorban. Az elmúlt évben a köznevelési intézmények kényszer?en alkalmazkodtak a digitális munkarend sajátosságaihoz. Az iskolabezárások, illetve a digitális munkarend negatív hatásai között említhetjük a tanulmányi elmaradást (learning loss), amely a munkaer?piacra és így a gazdaságra is kihatással bír. Szintén a negatív hatások közé sorolhatjuk a társas-szocializációs hatások elmaradását (UNESCO, UNICEF, & World Bank, 2021). Több kutatás is foglalkozott már a magyar köznevelés tapasztalataival (Engler et al., 2021; Fekete M., 2020; Fekete & Porkoláb, 2020; Nahalka, 2021; Polónyi, 2021;). Mindezek alapján fontos kérdés, hogy az intézmények hogyan viselkedtek ebben a helyzetben, milyen alkalmazkodási stratégiákat valósítottak meg. Kutatásunkban egy országos projekt hatásméréséhez kapcsolódóan mértük fel 2020 májusában hátrányos helyzet? térségekben m?köd? általános iskolák pedagógusai körében a digitális munkarendre való átállás tapasztalatait egy online kérd?ív segítségével. A tisztított adatbázisban 343 intézmény 4028 pedagógusának válaszai szerepelnek. A demográfiai kérdések mellett felhasználtuk a pedagógusok digitális kompetenciáját mér? DigCompEdu-kérd?ívet (Redecker & Punie, 2017), illetve saját fejlesztés? kérdéseket tettünk fel a digitális munkarend megvalósításával kapcsolatosan. A kutatás során létrehozott keretrendszer a megküzdési stratégiák analógiája alapján írja le az els?dleges pedagógiai reakciókat a pedagógiai gyakorlat változása, a rendelkezésre álló el?feltételek, illetve a pedagógusok digitális kompetenciája és a diákok elérése tükrében. CY - Szeged AV - public M1 - 14 ID - acta78918 A1 - Horváth László SN - 2062-090X Y1 - 2021/// N1 - Bibliogr.: 252. p. ; összefoglalás magyar nyelven PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága EP - 252 ER -