relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/79079/
title: Internetes élelmiszer-vásárlási szokások Magyarországon
creator:  Bódi Barbara
creator:  Bognár Lajos
creator:  Kasza Gyula
creator:  Szakos Dávid
subject: 02. Műszaki és technológiai tudományok
subject: 02.10. Egyéb műszaki tudományok és technológiák
subject: 02.10.02. Élelmiszer és italfélék
description: Az elmúlt időszakban intenzíven bővült az internetes kereskedelem piaci szegmense Európában [6], bár hazánkban a növekedés üteme hosszú évekig elmaradt az európai átlagtól. A magyar lakosság csak az elmúlt 5 évben kezdett tömegesen nyitni az online termék-, illetve szolgáltatás vásárlás lehetősége felé, azonban a trend ma már hazánkban is egyértelmű. Míg 2012-ben a magyar internetfelhasználóknak csupán 35%-a bonyolított le internetes vásárlási tranzakciót, addig ez az arány 2015-re már 47%-ra emelkedett [1]. A fogyasztói szokások változását az jelzi legélesebben, hogy a rendszeres internethasználók aránya a kérdéses időszakban nem változott jelentősen, 2012-ben 69%, 2015-ben 72% volt [3]. A két adatsor összevetésével megállapítható, hogy az internetes vásárlási hajlandóság növekedése hazánkban az uniós tagállamok között kivételes mértékű relatív növekedést mutatott. Ugyanakkor az Eurostat elemzése szerint 2015-ben csak az internetes vásárlások 10%-a esetén került élelmiszer a virtuális bevásárlókosárba Magyarországon, amely messze elmarad az uniós átlagtól (18%) [1]. Az eredmények értékelésekor figyelembe kell vennünk, hogy Magyarországon jelenleg kevés webshop kínálatában szerepelnek élelmiszerek, az élelmiszert (is) kínáló online üzletek pedig gyakran csak egy szűk területet fednek le. Minden bizonnyal a jövőben számolni kell az online élelmiszervásárlás piaci részesedésének növekedésével, főként annak kényelmi jellege miatt. Előrejelzések szerint ezzel párhuzamosan fejlődni fog az úgynevezett fogyasztási individualizáció is, amely főként a különleges élelmiszerek (helyi, kézműves, funkcionális élelmiszerek) szegmensét erősítheti.
publisher: WESSLING Nemzetközi Kutató és Oktató Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
date: 2016
type: Cikk, tanulmány, mű
type: NonPeerReviewed
format: part
language: hu
identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/79079/1/elelmiszervizsgalati_kozlemenyek_2016_01_996-1001.pdf
identifier:    Bódi Barbara;  Bognár Lajos;  Kasza Gyula;  Szakos Dávid:   Internetes élelmiszer-vásárlási szokások Magyarországon.  In: Élelmiszervizsgálati közlemények, (62) 1.  pp. 996-1001. (2016)   
language: hun