%C Budapest %V 62 %J ĂlelmiszervizsgĂĄlati kĂśzlemĂŠnyek %D 2016 %A BĂłdi Barbara %A BognĂĄr Lajos %A Kasza Gyula %A Szakos DĂĄvid %P 996-1001 %L acta79079 %K FogyasztĂłi magatartĂĄs - MagyarorszĂĄg, VĂĄsĂĄrlĂĄsi szokĂĄs - online - MagyarorszĂĄg, Ălelmiszerkereskedelem - elektronikus %O Bibliogr.: p. 1000-1001. ; ill. ; ĂśsszefoglalĂĄs magyar nyelven %T Internetes ĂŠlelmiszer-vĂĄsĂĄrlĂĄsi szokĂĄsok MagyarorszĂĄgon %I WESSLING NemzetkĂśzi KutatĂł ĂŠs OktatĂł KĂśzpont KĂśzhasznĂş Nonprofit Kft. %X Az elmĂşlt idĹszakban intenzĂven bĹvĂźlt az internetes kereskedelem piaci szegmense EurĂłpĂĄban [6], bĂĄr hazĂĄnkban a nĂśvekedĂŠs Ăźteme hosszĂş ĂŠvekig elmaradt az eurĂłpai ĂĄtlagtĂłl. A magyar lakossĂĄg csak az elmĂşlt 5 ĂŠvben kezdett tĂśmegesen nyitni az online termĂŠk-, illetve szolgĂĄltatĂĄs vĂĄsĂĄrlĂĄs lehetĹsĂŠge felĂŠ, azonban a trend ma mĂĄr hazĂĄnkban is egyĂŠrtelmĹą. MĂg 2012-ben a magyar internetfelhasznĂĄlĂłknak csupĂĄn 35%-a bonyolĂtott le internetes vĂĄsĂĄrlĂĄsi tranzakciĂłt, addig ez az arĂĄny 2015-re mĂĄr 47%-ra emelkedett [1]. A fogyasztĂłi szokĂĄsok vĂĄltozĂĄsĂĄt az jelzi legĂŠlesebben, hogy a rendszeres internethasznĂĄlĂłk arĂĄnya a kĂŠrdĂŠses idĹszakban nem vĂĄltozott jelentĹsen, 2012-ben 69%, 2015-ben 72% volt [3]. A kĂŠt adatsor ĂśsszevetĂŠsĂŠvel megĂĄllapĂthatĂł, hogy az internetes vĂĄsĂĄrlĂĄsi hajlandĂłsĂĄg nĂśvekedĂŠse hazĂĄnkban az uniĂłs tagĂĄllamok kĂśzĂśtt kivĂŠteles mĂŠrtĂŠkĹą relatĂv nĂśvekedĂŠst mutatott. Ugyanakkor az Eurostat elemzĂŠse szerint 2015-ben csak az internetes vĂĄsĂĄrlĂĄsok 10%-a esetĂŠn kerĂźlt ĂŠlelmiszer a virtuĂĄlis bevĂĄsĂĄrlĂłkosĂĄrba MagyarorszĂĄgon, amely messze elmarad az uniĂłs ĂĄtlagtĂłl (18%) [1]. Az eredmĂŠnyek ĂŠrtĂŠkelĂŠsekor figyelembe kell vennĂźnk, hogy MagyarorszĂĄgon jelenleg kevĂŠs webshop kĂnĂĄlatĂĄban szerepelnek ĂŠlelmiszerek, az ĂŠlelmiszert (is) kĂnĂĄlĂł online Ăźzletek pedig gyakran csak egy szĹąk terĂźletet fednek le. Minden bizonnyal a jĂśvĹben szĂĄmolni kell az online ĂŠlelmiszervĂĄsĂĄrlĂĄs piaci rĂŠszesedĂŠsĂŠnek nĂśvekedĂŠsĂŠvel, fĹkĂŠnt annak kĂŠnyelmi jellege miatt. ElĹrejelzĂŠsek szerint ezzel pĂĄrhuzamosan fejlĹdni fog az Ăşgynevezett fogyasztĂĄsi individualizĂĄciĂł is, amely fĹkĂŠnt a kĂźlĂśnleges ĂŠlelmiszerek (helyi, kĂŠzmĹąves, funkcionĂĄlis ĂŠlelmiszerek) szegmensĂŠt erĹsĂtheti. %N 1