relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/
title: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe
creator:  Fodor Richárd
subject: 05. Társadalomtudományok
subject: 05.03. Oktatástudomány
description: Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.
publisher: Belvedere Meridionale
date: 2023
type: Könyv része
type: NonPeerReviewed
format: part
language: hu
identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/1/2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf
identifier:    Fodor Richárd:   Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe.  In: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások.  pp. 53-66. (2023)   
language: hun