relation: http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/ title: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe creator: Fodor Richárd subject: 05. Társadalomtudományok subject: 05.03. Oktatástudomány description: Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó minőségű eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttműködéseknek, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttműködést 1919-2023 között kontinens, időtartam, a résztvevők jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek. publisher: Belvedere Meridionale date: 2023 type: Könyv része type: NonPeerReviewed format: part language: hu identifier: http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/1/2023_korszeru_tortenelemoktatas_053-066.pdf identifier: Fodor Richárd: Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe. In: Korszerű történelemoktatás : új utak és megoldások. pp. 53-66. (2023) language: hun