TY  - CHAP
ID  - acta82231
CY  - Szeged
UR  - http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/
SN  - 2786-1260
EP  - 66
N1  - Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar nyelven
A1  -  Fodor Richárd
Y1  - 2023///
N2  - Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezet?ben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttm?ködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdekl?dés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttm?ködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átível? projekt változó min?ség? eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttm?ködéseknek, európai néz?pontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelen? ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttm?ködést 1919-2023 között kontinens, id?tartam, a résztvev?k jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.
PB  - Belvedere Meridionale
SP  - 53
AV  - public
TI  - Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe
T3  - Modern történelemoktatás
KW  - Történelem tanítása - módszer
KW  -  Pedagógiai kutatás
ER  -