TY - CHAP ID - acta82231 CY - Szeged UR - http://acta.bibl.u-szeged.hu/82231/ SN - 2786-1260 EP - 66 N1 - Bibliogr.: p. 64-66. ; összefoglalás magyar nyelven A1 - Fodor Richárd Y1 - 2023/// N2 - Milyen szerepet tölthet be a történelemtanítás szomszédos közösségek és nemzetek társadalmi interakcióiban? Milyen nemzetközi és magyar vonatkozású példák sorolhatók fel az elmúlt évszázadból a történelemtanítás területén? Jelen tanulmány ezekre a kérdésekre keresi a választ. A bevezet?ben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttm?ködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdekl?dés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttm?ködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átível? projekt változó min?ség? eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francianémet tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák-magyar együttm?ködéseknek, európai néz?pontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelen? ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában összesítek több mint 20 együttm?ködést 1919-2023 között kontinens, id?tartam, a résztvev?k jellege és a funkció alapján, amelyeket aztán két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek. PB - Belvedere Meridionale SP - 53 AV - public TI - Árkok és hidak - a történelemtanítás diplomáciai szerepe T3 - Modern történelemoktatás KW - Történelem tanítása - módszer KW - Pedagógiai kutatás ER -